Sveriges största teleoperatör, Telia, har hoppat på trenden att ändra färg på logotypen till regnbågsfärger i ett försök att framstå som öppensinnade och inkluderande. I sociala medier möter företaget dock kritik.

Sedan logotypen plötsligt ändrat färg frågade en twitteranvändare vad anledningen är. Företagets svar är att man vill hylla den vänsterorienterade identitetspolitiska rörelsen Pride. När det efterfrågas om logotypen även kommer färgas blå och gul för att hylla Sverige möts frågeställaren av ett sarkastiskt ”Snark” följt av en sovande emoji.

Telias svar, från kundservice, har skapat ilska hos många twitteranvändare. Flera påpekar att de är både kunder och aktieägare i företaget och uttrycker missnöje med såväl företagets stöd till Pride som hur kundservice uttrycker sig. Vissa är så missnöjda att de vill byta teleoperatör.

LÄS ÄVEN: Malmö storsatsar på Pride – 20 miljoner kronor festas upp

Ger inga ytterligare svar

Några fler svar från Telias ”Sara” kommer inte i tråden. Däremot tar hennes kollega ”Viktor” vid med ett inlägg som inte besvarar någon av de ställda frågorna.

Några ifrågasätter även varför regnbågsfärgerna endast syns i Sverige och undrar hur företagets policy är i muslimska länder, där synen på olika sexuella läggningar är långt mindre tillåtande än här. I skrivande stund har Telia inte besvarat frågan.

Huruvida Telias kundservice ämnar fortsätta i samma ton efter marknadsföringen av Pride eller om även företagets språkbruk och kundbemötande fått en temporär anpassning ges dock inga svar på.

LÄS ÄVEN: Åbytravet viker sig för vänsterhat – stoppar SD-reklam