Flera företag, däribland klädjätten The North Face, har anslutit sig till en reklambojkott av Facebook, i syfte att öka censuren på den sociala medieplattformen. Fler företag pressas att följa efter. De som inte gör det riskerar de att framställas som rasister.
Den i Sverige välbeprövade politiska metoden att tysta meningsmotståndare genom att stämpla dem som rasister har fått fäste även i företagsvärlden. Kampanjen #StopHateforProfit lanserades i onsdags i USA, med en helsidesannons i Los Angeles Times, där företag uppmanas att inte annonsera på Facebook under juli månad. Organisationerna bakom kampanjen vill med ekonomiska påtryckningsmedel tvinga fram en ytterligare ökad censur i sociala medier.
Vill skydda demokratin genom att inskränka yttrandefriheten
Bakom kampanjen står aktivistorganisationer som Anti-Defamation League, NAACP, Sleeping Giants, Color of Change, Free Press och Common Sense. Målet är att pressa Facebook att vidta åtgärder genom att minska företagets annonsintäkter.
Tidigare har de här grupperna försökt påverka Facebook i det dolda via diskussioner med företaget. Nu anser man det inte längre vara tillräckligt effektivt och vill därför tvinga fram sin ståndpunkt.
– Det är uppenbart att Facebook och dess VD, Mark Zuckerberg, inte längre kan hävda att de är omedvetna, utan de är i själva verket aktivt delaktiga i spridningen av falsk information, trots att det orsakar irreversibel skada på vår demokrati, säger rasidentitära NAACP:s VD Derrick Johnson i ett uttalande.
NAACP:s Twitter-konto delade Johnsons citat och klädföretaget The North Face svarade: “Vi är med. Vi hoppar av @Facebook #StopHateForProfit” tillsammans med en länk till den webbplats som skapats för hashtaggen.
We’re in. We’re Out @Facebook #StopHateForProfit
Learn more: https://t.co/uAT7u7mjBG https://t.co/jVxTIH5ThQ
— The North Face (@thenorthface) June 19, 2020
Hoppas kunna tvinga fram ökad censur
Enligt organisationerna bakom kampanjen förstärker Facebook vit-maktanhängares räckvidd, tillåter inlägg som manar till våld, innehåller politisk propaganda och falsk information samtidigt som de inte stoppar “onda aktörer som använder plattformen för att göra skada”, skriver Fox Business.
Genom att sätta offentlig press på Facebook hoppas organisationerna kunna tvinga fram ökad censur. Samtidigt kräver de att Facebook ska ge mer stöd till människor som anser sig utsatta för hat och rasism samt öka säkerheten för privata grupper på plattformen.
De stora IT-företagen har länge kämpat med hur de ska hantera alla de inlägg och videor som deras användare lägger ut på nätet. Twitter har tidigare valt att censurera USA:s president och en av Facebooks anställda hoppade nyligen av i protest mot att Facebook inte gjorde samma sak.
LÄS ÄVEN: Yttrandefriheten på Facebook kan begränsas ytterligare efter Trumps inlägg
Donald Trumps valrörelse mål för kampanjen
Tidigare i veckan tog dock Facebook ner en annons från Trumps återvalskampanj, där väljare uppmanades skriva på en protestlista mot den våldsbejakande vänsterextrema organisationen Antifa. Annonsen innehöll en röd upp och nervänd triangel, något som somliga associerade med en symbol som användes i Nazi-Tyskland och därför krävde att annonsen skulle plockas ned, vilket också skedde.
– Nazisterna använde röda trianglar för att identifiera politiska offer i koncentrationslägren. Att använda den för att attackera politiska motståndare är mycket stötande, säger Jonathan Greenblatt VD för Anti-Defamation League till Fox Business.
I ett tidigare uttalande, i CNN, bemötte Tim Murtaugh, kommunikationsdirektör för Trump-kampanjen, påståendena och påtalade att den röda triangeln är en “symbol som används av Antifa”. Han tillade att: “Vi noterar att Facebook fortfarande har en inverterad röd triangel-emoji i bruk, som ser exakt likadan ut, så det är konstigt att de bara riktar in sig på den här annonsen”.
Som svar till Trump-motståndarna skrev Zuckerberg: “Jag vet att många är upprörda över att vi har låtit presidentens ord stå kvar, men vår ståndpunkt är att vi ska tillåta det fria ordet i så stor utsträckning som möjligt, så länge det det inte orsakar överhängande risk för fara eller skador”.
Fler plattformar bojkottas
The North Face har senare förtydligat att de under juli månad kommer dra in sina annonser från både Facebook och Instagram, som ägs av Facebook, men kommer samtidigt att fortsätta nyttja plattformarna för att ladda upp innehåll på sina officiella konton, något de tydligen inte anser vara reklam.
Fler företag har anslutit och ytterligare andra förväntas gå med i kampanjen. Den New York-baserade reklambyrån 360i har uppmanat flera av sina kunder att ansluta sig till bojkotten av Facebook, skriver The Wallstreet Journal.
Kommentarer förhandsgranskas inte av Samnytt och är inte redaktionellt material. Du är själv juridiskt ansvarig för det du skriver i kommentarsfältet. Klicka här för att läsa våra kommentarsregler.