Foto: Daniel Blom

Total tystnad från Norwegian och Aviator

Delningar

Swedavia skyller ifrån sig ansvaret för flygsäkerheten. ”Detta hänvisar vi till marktjänstbolaget”. Samtidigt går Swedavias anställda in i kommentarsfält hos undertecknad med hånfulla kommentarer under sin arbetstid. När Samhällsnytt söker de för kommentar går en av dem på semester.

Samhällsnytt har idag på förmiddagen publicerat ett avslöjande om stora säkerhetsbrister i marktjänstoperatören Aviators verksamhet. Bristerna har stor inverkan på flyg med lågprisflygbolaget Norwegian samt ett antal andra flygbolag. Samhällsnytt har sökt representanter för Aviator sedan igår och lämnat våra kontaktuppgifter till flera personer i företagets ledning. Men trots att vår artikel ligger ute sedan i morse har ingen av dem velat kommentera våra uppgifter.

Även från det berörda flygbolaget Norwegians sida är tystnaden total. Flera av våra läsare har taggat flygbolaget på Twitter i delningar av vår artikel samt kontaktat deras kundtjänst via telefon. Men trots detta vill inte bolaget svara på frågor om flygsäkerheten med konkreta exempel på när den sätts i fara som vi har ställt till dem igår.

LÄS MER: Allvarliga säkerhetsbrister på Norwegian-flyg – ”En tidsfråga innan någonting händer”

Det statliga bolaget Swedavia som har ett tillsynsansvar över Aviator har svarat på våra frågor via sin presschef Hans Uhrus. I svaret skyller bolaget dock frågor som bland annat gäller flygsäkerheten på Aviator själva och uppger sig inte vilja dela med sig av några detaljer om hur tillsyn över markoperatörer genomförs.

Här följer Swedavias svar på våra frågor:

Hur ser ni på att flyg får ställas in därför att antalet incheckade väskor inte stämmer med lastarnas uppgifter?

Gällande regelverk säger att om det är diskrepans avseende det incheckat bagage ska flyget inte avgå.

Hur ser ni på att Aviators gate-koordinatorer meddelar fel vikt på zoner i flygplan till kapten vilket i värsta fall kan leda till en olycka om kaptenen inte verifierar uppgiften och räknar vikten för flygplanet utifrån det?

Detta hänvisar vi till marktjänstbolaget och det aktuella flygbolaget då det är en fråga mellan marktjänstbolaget och flygbolaget.

Hur ser ni på att en stor del av anställda på Aviator inte behärskar vare sig svenska eller engelska till den nivå att de inte klarar av att göra utrop som gate-agenter?

Denna fråga hanteras av marktjänstbolaget.

Hur ser ni på att en stor del av intern kommunikation på Aviator sker på arabiska?

Denna fråga hanteras av marktjänstbolaget.

Hur ser ni på att en del av nya anställda på Aviator gått igenom badgeprov genom att skicka sina släktingar/vänner till det?

Det åsyftade provet är en del i kunskapsöverföringen för de som ska arbeta på ”Airside” (området efter säkerhetskontrollen). För att få jobba på Airside krävs bland annat badgeprovet och en säkerhetsprövning som sker genom Tansportstyrelsen och Säkerhetspolisen. Det är viktigt att den anställde som söker jobbet genomför badgeprovet.

Är uppgifterna ovan någonting som Swedavia känner till? Har detta framkommit i er senaste tillsyn av markoperatören?

Tillsynen är en del av vårt säkerhetsarbete.  Det är en del av vårt säkerhetssystem och säkerhetsarbete på flygplatsen. Vi kan inte kommentera det enskilda fallet, men vi gör kontinuerligt riktade revisioner och ställer frågor för att klargöra saker och förhållanden. Det gör ju även Transportstyrelsen och det är en del av deras tillsynsuppgift.”

Vi har ställt en följdfråga till Swedavia: – Är det så att Swedavia inte lägger sig i relationer mellan marktjänstbolaget och flygbolaget i sådana fall (med fel rapportering av vikt – anm.) även om det kan påverka flygsäkerheten?

Vi har inte fått något svar på denna fråga. Medan vi sökte kommentar från det statliga bolaget dök det samtidigt upp två medarbetare på Swedavias kundtjänst i kommentarsfältet på Facebook hos undertecknad. De anställda på Swedavia skrev kommentarer som ”Låt mig skratta Egor – ha ha” och ”HAHAHA vilka flams-news”. När Samhällsnytt bad dem att utveckla sina kommentarer ville de inte göra det.

Vi har ringt dem, men den första personen lade på luren direkt efter att vi på Samhällsnytt presenterat oss. Vad gäller den andre anställde har det visat sig att han skrev kommentarerna under sin arbetstid. Swedavias växel försökte att koppla oss till honom flera gånger. När de slutligen lyckades med det låtsades personen vara någon annan och la på luren. Vid nästa försök att ringa upp honom meddelade växeln att den anställde är på semester – sedan igår. Någon förklaring till hur det kommer sig att det gick att ringa honom några minuter innan kunde växeln inte presentera.

Sedermera har de Swedavia-anställda tagit bort sina kommentarer från Facebook. De har även rensat bort alla kopplingar till Swedavia i sina profiler på Facebook samt blockerat undertecknad.

Delningar

Kommentarer förhandsgranskas inte av Samhällsnytt och är inte redaktionellt material. Du är själv juridiskt ansvarig för det du skriver i kommentarsfältet.

Klicka här för att läsa våra kommentarsregler.