Medan video via digitala plattformar blir alltmer populärt spenderar svenska folket allt mindre tid med att titta på traditionell linjär tv. Det framgår av Mediavisions senaste rapport.

Mediavision är den ledande leverantören av datadriven analys av den nordiska medie- och telekombranschen och rapporten för tredje kvartalet i år visar på en tydlig trend där tv-kanalerna håller på att förlora sin relevans.

I genomsnitt tittar svenskarna på 2,5 timmar video per dag. Det är en tittartid som varit stabil under en längre period. Hur man tittar har dock förändrats drastiskt.

Under det senaste året har tittandet på traditionell tv minskat med en kvart per dag och person. I dag står tv endast för 30 procent – den lägsta siffran någonsin hos Mediavision – av allt tittande medan 20 procent sker på sociala medier.

LÄS ÄVEN: BBC manipulerade tal av Trump

Slår man ihop sociala medier med streamingtjänster står de digitala plattformarna för 70 procent.

Bland unga har skiftet redan skett och plattformar som Tiktok, Instagram och Snapchat är stora videotjänster i Sverige.

– Konkurrensen om tittartid ser helt annorlunda ut idag. Social video driver förändringen och har redan överträffat traditionell tv bland flera yngre målgrupper, säger Adrian Grande, chefsanalytiker på Mediavision.

Adrian Grande. Foto: Mediavision

Annonser omdistribueras

Grande påpekar att det inte handlar om en trend utan är det nya normala.

Traditionell tv var länge varit en räckviddsdrivare för annonsörer, något som nu omdistribueras snabbt.

– Vinnarna blir de som lyckas fånga publiken online och anpassa sig till nya format. Detta påverkar både innehållsstrategier och annonsinvesteringar, säger Grande.

Vad tycker du?

LÄS ÄVEN: Public service pekas ut som det största hotet mot Sveriges demokrati