I samband med de vänsterextrema upploppen i USA och Europa har man även gett sig på statyer och kultur som tv-serier. Nu har turen kommit till klassiska matprodukter som Uncle Ben’s ris som företaget bakom meddelar ska genomgå en förändring.

Under det senaste dygnet beslutade det amerikanska PepsiCo-ägda företaget Quaker Oats Company att se över sin pannkakssirap Aunt Jemima då man menar att det är ”baserat på en raslig stereotyp”.

Kort därpå följde företaget Mars efter med sitt rismärke Uncle Ben’s.

”Som ett globalt märke vet vi att vi har ett ansvar att ta ställning i att hjälpa få ett slut på raslig partiskhet och orättvisa”, skriver man i ett uttalande.

Vidare menar man att då man lyssnat på sina svarta kunder anser man det vara rätt tid för att utveckla Uncle Ben’s visuella märke. Man uppger samtidigt att man i dagsläget inte vet exakt vilka förändringar som kommer att ske och när, men att man utvärderar alla möjligheter.

Svart historia

Aunt Jemima är baserad på Nancy Green, en före detta slav som blev känd som pannkaksdrottningen. Hon använde sin roll och förmögenhet för att kämpa mot fattigdom och för lika möjligheter.

https://twitter.com/RoyalScrump/status/1273249886092345345

Samtiden har gjort satir till en svårbemästrad konst 2020.