Enligt Googles interna data använder nästan hälften av Generation Z – personer som växt upp efter millennieskiftet – hellre appar och plattformar som Instagram och TikTok för att söka information än mer traditionella sökmotorer.

Det är inte bara Googles sökmotor 40 procent av Generation Z ratar, man väljer även bort Google Maps. För att möta konkurrensen och försöka locka en yngre publik ändrar nu Google funktioner i sin sökmotor och Maps. Samtidigt utgör TikTok inte bara ett hot mot Googles sökmotor men även YouTube.

TikTok är den snabbast växande sociala medieappen och har exploderat i popularitet under de senaste åren – så mycket att det inspirerade konkurrenter som Instagram och Snapchat att lansera liknande videofunktioner i Reels och Spotlight.

Försöker hänga med

Nu har en Googlechef bekräftat att TikToks format förändrar hur unga människor gör internetsökningar, och Google arbetar för att hänga med.

– Vi möter stark konkurrens från en rad källor, inklusive allmänna och specialiserade sökmotorer, såväl som dedikerade appar, kommenterar en talesperson.