Försäkringsbolaget Ifs årliga nordiska hälsorapport visar att svenska folkets förtroende för den offentliga sjukvården har försvagats och är näst lägst jämfört med övriga Norden.

Allra lägst förtroende för den offentliga sjukvården har unga svenskar i åldrarna 18-29 år med 28 procent. I samma åldersgrupp svarar 23 procent av de svenska männen och 32 procent av kvinnorna att de har tillit till att få snabb hjälp vid icke-akut vård.

Förtroendet för vården är större bland äldre svenskar, 60 år och uppåt, där över hälften känner förtroende.

I Hälso- och sjukvårdsbarometern 2023 spekulerar man i om det låga förtroendet bland yngre delvis kan förklaras av att de mer sällan har kontakt med vården och därmed också har begränsade eller indirekta erfarenheter.

LÄS ÄVEN: Kraftig ökning av klagomål mot kommunikation och bemötande i sjukvården

En annan möjlig förklaring sägs vara att många unga upplever att sjukvården har långa väntetider och ineffektiva vårdflöden i kombination med ett lågt förtroende för de politiker som styr sjukvården.

– Vi ser en stor nedgång i förtroendet för vården bland unga vuxna jämfört med föregående år. Fler undersökningar visar att ungas förtroende påverkas av faktorer som brister i tillgänglighet, kontinuitet och att inte bli tagen på allvar. Lägst förtroende ser vi bland unga män, samma åldersgrupp där 17 procent är stressade över sin framtid. I dessa tider, med ett oroligt omvärldsläge och snabb samhällsutveckling är det kanske viktigare än någonsin att man som ung blir lyssnad på, säger Ifs hälsostrateg Kristina Ström Olsson.

Finland i botten

Sett över den hela svenska befolkningen svarar 40 procent ja på frågan om de har tillit till att få snabb hjälp från den offentliga vården när det inte handlar om akuta fall. Det är en minskning jämfört med tidigare år och jämfört med de andra nordiska länderna är det bara i Finland som förtroendet är lägre – 35 procent.

– Vi har ställt den här frågan några år tillbaka i tiden och i Sverige ser vi en trend att förtroendet för den offentliga vården sjunker, säger Kristina Ström Olsson.

– Långa och oförutsägbara väntetider till specialistvården samt stor skillnad beroende på var i Sverige du bor är inget bra recept för att skapa hög tillit. När det fortfarande finns mycket osäkerhet, både för företagare och för privatpersoner, kan vi som försäkringsbolag vara ett bra stöd. Vi kan hjälpa till med förebyggande hälsoinsatser, specialistvård och rehabilitering, säger Kristina Ström Olsson.

Vad tycker du?