Universitet polisanmäler ’högerextrema hot’ mot kampanj
Faksimil SVT / Twitter

Efter kritik mot en reklamkampanj för Luleå tekniska universitet svarar LTU med att göra en polisanmälan gällande hets mot folkgrupp.

Enligt LTU gäller anmälan ”hur universitetets studentkampanj sprids i högerextrema sammanhang med rasistiska undertoner” och man ”ser mycket allvarligt på detta och anser att kommentarerna är olagliga med syfte att sprida rädsla hos andra människor”.

Sverige är ett land som bygger på mångfald och alla människors lika värde och det är med stor förfäran vi ser en samhällsutveckling där dessa krafter tar fart. Detta är skadligt för Sverige och Sverige som land tappar anseende internationellt på grund av denna utveckling. Hela Sverige, och inte minst den norra regionen med stora rekryteringsbehov kopplat till den gröna omställningen behöver attrahera arbetskraft från hela världen.

Vidare understryker universitetet att dess verksamhet ”vilar på den statliga värdegrunden vilken bland annat framhåller demokratiska värderingar, objektivitet och respekt för alla människors rättigheter och integritet”.

LÄS ÄVEN: Reklambyrå i PK-fadäs – gjorde svart persons handflata mörk

– Att utsätta någon för hot och hat på grund av den personens hudfärg är bedrövligt och det är en utveckling vi på alla sätt vill motverka, säger universitetsdirektör Veronika Sundström till statstelevisionen.

”Hot och hat”

Fallet gäller bilder i en riksomfattande kampanj där en bland annat en mörkhyad person förekommer. I sociala medier påstås ”hot och hat” ha framförts men även direkt till universitetet.

LÄS ÄVEN: Välj gärna färg på din läkare – bara inte vit

– Det verkar vara personer med högerextrema åsikter som ligger bakom. Vi tycker det är hatfullt och hotfullt och ämnat för att skrämma. Det är oacceptabelt, säger Veronika Sundström.

Funderingar kring överrepresentation

Av de kommentarer om kampanjen i sociala medier som Samnytt tagit del av framgår att man ifrågasätter den grova överrepresentationen av icke-svenskar, och svarta i synnerhet, i svensk reklam generellt och att man inte känner igen sig i bilden som förmedlas i dessa. Många anser även att det upplevs som påträngande och uppfostrande.

Stötta Samnytt med Swish: 123 083 3350

Författare av texten

Andreas Nilsson

Kommentarer förhandsgranskas inte av Samhällsnytt och är inte redaktionellt material. Du är själv juridiskt ansvarig för det du skriver i kommentarsfältet.