Norwegian har 18 Boeing 737 Max i sin flotta

Utredningen visar: Boeings nya klimatsmarta design ledde till katastrofen

Delningar

En iver att producera mer bränslesnåla och klimatsmarta plan ledde till ändringar i designen på Boeing Max 8. De försämrade flygegenskaperna skulle kompenseras av MCAS – ett system som står ansvarigt för åtminstone en flygolycka.

Utredningen av den första katastrofen med Boeing Max 8 – den så kallade Lion Air-olyckan – har visat att kraschen orsakades av ett trasigt MCAS-system. MCAS står för ”Maneuvring Characteristics Augmentation System” på engelska och infördes av flygtillverkaren i hemlighet först på Max 8-planen.

Anledningen till detta är att nya bränslesnåla – och mycket större – motorer inte fick plats under vingarna. Därför var man tvungen att ändra i flygplanets design och placera motorerna högre upp och mer framskjutet. Även de främre landningsställen fick förlängas.

Åtgärderna resulterade i 14% lägre bränsleförbrukning – men samtidigt blev planets flygegenskaper och stabilitet försämrade. Den nya designen ledde till att flygplanets nos kunde gå upp för mycket vid start vilket kunde leda till stallning eller överstegring. För att kompensera för detta infördes MCAS vars roll var att sänka flygplanets nos automatiskt vid för brant vinkel eller för låg hastighet. Systemet fungerade i bakgrunden oberoende av flygplanets autopilot.

Tanken var att piloterna aldrig ska behöva veta om MCAS existens – därför nämns inte systemet i flygmanualen för Max 8. Inte heller visste piloterna hur man kan stänga av systemet.

Denna omständighet ledde till olyckan hos Lion Air i höstas med 189 dödsoffer. På grund av en trasig sensor aktiverades MCAS och sänkte flygplanets nos gång på gång tills det kraschade i Javahavet. Piloterna kämpade mot systemet i tio minuter men var chanslösa eftersom de inte visste vad MCAS är.

Sedan dess uppges Boeing ha arbetat på en ”mjukvarufix” som skulle göra MCAS mer pålitligt. Det ska nämligen krävas att fler sensorer reagerar innan systemet aktiveras. Att fasa ut systemet helt ligger dock inte på bordet. Den nya ”klimatsmarta” designen gör att MCAS måste finnas med för att kompensera för sämre stabilitet vid start.

Den nya olyckan som skedde bara fem månader efter Lion Air bär många likheter med den första. Som i det första fallet kraschade flygplanet under uppstigning. Det återstår att se om även denna olycka orsakades av MCAS och om problemet med Max 8 går att lösa.

LÄS ÄVEN: Boeing visste om tekniska problem med Max 8 redan efter första kraschen – lät dem flyga ändå

Delningar

Kommentarer förhandsgranskas inte av Samhällsnytt och är inte redaktionellt material. Du är själv juridiskt ansvarig för det du skriver i kommentarsfältet.

Klicka här för att läsa våra kommentarsregler.