Drivmedelspriserna i Sverige skenar. Bensinen är uppe i 18 kr litern och dieseln kostar en god bit över 19 kronor. I grannlandet Norge råder däremot priskrig och i stället för upp pekar priserna nedåt. Man upplever därför en tilltagande våg av svenska drivmedelsflyktingar över gränsen.

Det finns nu stora pengar att tjäna för bilägare som bor nära norska gränsen. Literpriserna på bensin och diesel är åtskilligt kronor lägre i Norge än i Sverige.

– Jag tjänar fyra kronor litern, berättar svenske drivmedelsflyktingen Erik Johansson från Hagfors när SVT hittar honom i färd med att tanka sin bil i norska Trysil.

De norska mackägarna vittnar om att Erik inte är ensam. Den senaste tiden har man upplevt en våg av benin- och dieselflyktingar från Sverige. Och eftersom det pågår ett priskrig mellan de norska leverantörerna kan priserna jämfört med de svenska bli ännu lägre och flyktingvågen anta ännu större proportioner.

Förlust för svenska staten

En stor förlorare i sammanhanget är svenska staten. 60 procent av drivmedelspriserna i Sverige är skatt. Regeringen har sagt nej till att sänka skatten för att kompensera för de ökade oljepriserna som är en av de bakomliggande orsakerna.

En stor bov i prisdramat är också de klimatrelaterade politiska besluten om bland annat reduktionsplikt. De innebär att bensin och diesel måste blandas ut med högre andel biodrivmedel. Dessa är väsentligt dyrare att framställa än de fossila motsvarigheterna och det driver kraftigt priserna uppåt.

När svenskar som nått smärtgränsen flyr till Norge för att tanka går staten stället miste om hela skatteintäkten. Erik Johansson säger till svenska statstelevisionen att Norge är ett mer normalt land än Sverige och att det känns ”härligt” att kunna fly dit för att tanka.

– Normala priser – så som det borde vara.

Han får medhåll från en annan svensk drivmedelsflykting, Roger Westling, som SVT intervjuar i färd med att fylla upp sin bil på den norska sidan.

– Jag är glad att jag kan tanka min bil i Norge.

Våg även till Finland

Även Finland upplever en våg av svenska drivmedelsflyktingar. SVT har varit på besök i Övertorneå. Här finns renskötare som avverkar många mil varje dag i jobbet och för vilka drivmedelspriset gör stor skillnad för ekonomin.

En av de som nu flyr Sverige för att tanka i Finland där priset är väsentligt lägre är Jonas Lejon. Det skenande dieselpriset i Sverige hotar hans ekonomi och genom att fylla upp sitt fordon i grannlandet tjänar han mellan två och tre hundra kronor per tankning.

– För oss är det [svenska dieselpriset] katastrof. Vi kommer aldrig att kunna klara oss utan.

Miljöpartiets elbilspolitik ger Jonas inte mycket för. Det är inte ett realistiskt alternativ i den del av landet där han bor och är verksam, menar han.

– Hur ska vi kunna köra med elbil? Det går inte. Det är 30-40 minus och vi kör och samlar renar. Det går inte.

SVT har även talat med bilägaren Kari Harju i Haparanda som vittnar om att det nu kostar tusenlappar att tanka bilen i Sverige.

– Det är helt galet. Men vet inte vad man ska säga om det. Det har stuckit iväg till en nivå så att det är nästan groteskt.

Kari riktar en uppmaning till politikerna att agera så att drivmedelspriserna kommer ned till vettiga nivåer. Några sådana planer finns dock inte eftersom billigare drivmedel skulle gå emot de av den rödgröna regeringen prioriterade klimatmålen.

I Torneå på den finska sidan gränsen är drivmedelspriserna väsentligt lägre än i Sverige. Men ett stort missnöje med hur de har ökat finns även här.

Jukka-Pekka Mikkola i kör upp till 30 mil om dagen i jobbet. Hans omdöme om vad den klimatfokuserade energi- och drivmedelspolitik gjort med priset är hårt.

– De här priserna är helt galna. Man borde sänka bränsleskatterna.