Samnytt har tidigare rapporterat om hur den stora amerikanska TV-syndikatet CNN förlorat runt hälften av sina tittare efter presidentvalet. Joe Biden har visat sig locka avsevärt färre tittare än Donald Trump. Många har också ledsnat på kanalens som man menar falska nyheter och hets mot Trump och konservativa. Dessutom har kanalen skakats av flera sexskandaler.

På bara ett år har vänsterliberala CNN rasat från förstaplatsen bland USA:s TV-jättar till att ligga långt efter bland annat konservativa Fox News. Även inom den vänsterliberala sfären har man tappat och blivit omkörda av MSNBC. I en popularitetsmätning i december hamnade CNN så lågt som på 17 plats.

Förklaringarna är flera. Redan kort efter valet stod det klart att intresset för CNN:s journalistik svalnat väsentligt hos de amerikanska mediekonsumenterna. Där Trump var en rubrikernas man som engagerade amerikanerna har få lockats att följa Bidens förehavanden sedan denne intog Vita huset.

Många tittare anser också att CNN under valrörelsen trampade rejält och frekvent över de pressetiska reglerna och vad som kan passera som objektiv nyhetsbevakning, både vad gäller hets mot och lögner om Trump och att underlåta att rapportera om sådant som kunde ha gynnat den då sittande presidenten visavi utmanaren.

En framskjutande plats i kritiken mot CNN har de falska nyheter kanalen kablade ut med stöd i den så kallade Steele-rapporten ägnad att skandalisera Trump och misstänkliggöra honom för att gå i Rysslands och Putins ledband. Det Demokratiska beställningsjobbet rapporterades okritiskt av CNN och i efterhand har man tvingats att både avpublicera och rätta innehåll.

Syndikatets hantering av sexskandalen kring egna medarbetaren Jeffrey Toobin uppges också ha stött bort tittare. En av kanalens större profiler, Chris Cuomo, fick lämna efter kritik om hur han missbrukat sin ställning som TV-ankare att hjälpa sin bror, dåvarande guvernören i New York Andrew Cuomo, för dennes inblandning i en annan sexskandal och

Samnytt kunde redan i mars berätta att CNN tappat hälften av sina tittare jämfört med innan presidentvalet. Tappet var störst i det åldersspann, 25-54 år som anses vara den viktigaste målgruppen för annonsörerna. Färska siffror visar att det tidigare ledande nyhetssyndikatets kräftgång fortsätter medan förtroendet för konservativa konkurrenten Fox News ökar.

LÄS MER: Hälften av CNN:s tittare försvann när Trump lämnade Vita huset