Varannan pensionärernas

Delningar

➤ KRÖNIKA Som vi väl vet får migranter i Sverige förtur till precis allt numera, inklusive bostäder, samtidigt som svenskar, inte minst pensionärer, lågprioriteras. I min amerikanska hemort sker en helt annan prioritering där kommunens bostadsprogram för nybyggen prioriterar pensionärer, vilket skapar en positiv dominoeffekt för kommunens hela bostadsmarknad, utöver ett tryggare samhälle.

Sverige har aktivt skapat otaliga massiva och i princip olösliga problem genom en extremt oansvarig migrationspolitik. Bostadssituationen är ett av ett stort antal exempel. Unga svenskar som vill flytta hemifrån hittar inga bostäder samtidigt som bostäder för pensionärer görs om till flyktingförläggningar. Kort och gott, migranter högprioriteras och svenskar förpassas till soptippen.

I min hemkommun i Vermont råder det rakt motsatta prioriteringar genom ett ansvarigt bostadsprogram som prioriterar den infödda lokalbefolkningen och dessutom områdets pensionärer.

Här byggs det numera i princip bara lägenheter och s.k. condominiums eftersom det inte finns tillräckligt med fysisk landyta att bygga fler villor på för att tillmötesgå befolkningsökningen och bostadsbehovet. Kommunen har dock en regel som säger att ett visst antal nybyggda lägenheter och condominiums måste avsättas till pensionärer. Konkret betyder detta att om en lägenhetsbyggnad slås upp för den generella befolkningen så måste samtidigt en andra liknande byggnad, antingen direkt intill eller i ett annat område i kommunen, byggas där enbart pensionärer får bo.

Precis som i Sverige ökar antalet pensionärer i USA och även i min hemkommun i Vermont. Därmed ökar naturligtvis behovet av värdiga bostäder åt denna hedersamma grupp som byggt upp Sverige respektive USA. Skillnaden mellan Sverige och min amerikanska hemkommun är dock att pensionärerna här prioriteras som de naturligtvis borde. Tanken bakom detta är enkel. Pensionärerna har gjort sitt genom livet och måste naturligtvis ackommoderas på ett värdigt sätt i slutfasen av livet, en inställning som Sverige numera tyvärr förkastar. Min hemkommuns sunda och till synes självklara prioritering leder även till en hälsosam och stabil bostadsmarknad som gynnar områdets barnfamiljer.

Många av kommunens villor ägs nämligen av just pensionärer som på ålderns höst frivilligt vill flytta till en lägenhet för att slippa skotta snö, ta hand om en trädgård samt allt annat arbete som kommer med att vara villaägare. Samtidigt är intresset stort bland barnfamiljer i området att flytta in i en villa eftersom min kommunen anses vara utmärkt för just barnfamiljer, inte minst tack vare den höga kvalitén på kommunens skolor men även för den generella tryggheten och säkerheten som råder här.

Kontentan är att kommunens prioriteringar genom en väl genomtänkt bostadspolitik och bostadsbyggande därmed tillfredsställer bostadssituationen för både pensionärer och barnfamiljer i kommunen på ett naturligt sätt på en och samma gång. Genom att föra en genomtänkt, ansvarig och långsiktig bostadspolitik har min kommun inte upplevt någon bostadsbubbla eller medföljande bostadskrasch som många andra kommuner runt om i USA upplevt, utan villapriserna i min kommun stiger stabilt men kontrollerat, kring 4 procent per år. En stabil och hälsosam bostadsmarknad har alltså skapats där både pensionärer och barnfamiljer har möjligheter att hitta lämpliga bostäder för deras behov.

Vidare undviks det massiva problemet som Sverige numera brottas med där allt fler bostadsområden tas över av unga manliga migranter som leder till de ökända sk. ”no go-zonerna”, vilket i sin tur leder till otaliga andra problem i samhället, inte minst utanförskap, arbetslöshet, skolproblem och kriminalitet.

Häromdagen meddelade min kommun att den godkänt bygget av två byggnader på en ledig markyta som tillsammans ska inhysa kring 70 lägenheter. Lägenheterna i den ena byggnaden ska enbart vara avsatta för pensionärer. Min familj promenerar igenom det specifika området regelbundet eftersom det endast ligger ett par kilometer från vårt hem.

Som invånare har jag därmed ett stort intresse av att veta hur utvecklingen i det specifika området kan komma att ske när 70 lägenheter nu ska byggas där. Naturligtvis känns det betydligt tryggare att veta att dessa nya byggnader kommer vara bosatta av 50 procent amerikanska pensionärer i jämförelse med ett scenario där 50 procent av lägenheterna hade varit avsatta för unga, manliga, testosteronfyllda migranter från tredje världen, inte minst eftersom jag har en tonårsdotter som promenerar igenom det området till och från skolan.

Avslutningsvis kan jag nämna att Donald Trumps skattereform redan har positiv påverkan på mitt liv. Såväl mina räkningar för naturgas som elektricitet ska nu gå ned då båda dessa företag sänker priset och anger skattereformen som anledning. Även min och min frus nettolöner kommer stiga inom kort eftersom den federala inkomstskatten sänkts. De som hävdar att den amerikanska medelklassen inte kommer att påverkas positivt av Trumps skattereform har alltså redan fått brakfel eftersom min familj tillhör just den amerikanska medelklassen som nu börjar se positiva resultat i plånboken.

Dessutom tackar min familj Donald Trump för att våra investeringar på börsen ökat kraftigt sedan han tog över som president för ett år sedan, som vi till viss del cashat ut en ansenlig summa från. Konkreta saker som dessa som påverkar den amerikanska medelklassen mycket positivt under Trump rapporterar naturligtvis svensk media inte om.

Delningar

Kommentarer förhandsgranskas inte av Samhällsnytt och är inte redaktionellt material. Du är själv juridiskt ansvarig för det du skriver i kommentarsfältet.

Klicka här för att läsa våra kommentarsregler.

310 KOMMENTARER

  1. I Sverige kastar man ut svenskar ifrån sina hem så fort de inte kan betala en enda hyra och fyller på med bidragstagande analfabeter från tredje världen.

  2. Som Svensk arbetslös eller fattigpensionär vågar man inte flytta till en nya byggd eller renoverad lägenhet om man inte har råd med en dyrare hyran.

    • Sådant behöver inte ”nysvenskar” tänka på.
      Staten betalar.
      Det kan inte bara jag som går omkring med ett växande hämndbegär.

  3. Utmärkt även om det som pensionär enligt min föreställning torde vara trevligare att bo i ett hus med flera åldersgrupper.

    • Många pensionärer håller inte med utan vill bo i ett lugnt område utan gap och skrik. I Vermont kan pensionärer välja vilket betyder frihet över sitt eget liv att bo som man önskar.

  4. Att ta med sig intellektet så gott det går!

    Sanningen är det mest komplexa och outgrundliga vi kan ta till oss och förstå, hur vi än försöker reda ut den, på grund av att vi aldrig kan vara riktigt säkra på vad som är sant eller falskt. Man kunde påstå att vi ständigt dagtingar med vårt samvete i bästa fall, men det troligaste är att det händer ganska sällan.

  5. Hur är det med reavinstskatten i USA? Det vi här kallar flyttskatten numera, vilket gör att pensionärer inte har råd eller lust att flytta från sitt kanske för stora boende.

    • 1.25 procent av husvärdet, vilket är en bråkdel av vinsten man gjort om man bott i huset i många år och priset ökat 4 procent per år, så skatten är ingen som sätter stopp för försäljning. Reavinstskatten vid försäljning är ofta lägre än än den årliga fatsighetsskatten för samma bostad.

  6. Sverige är extremt. Kan inte tänka mig något västland som behandlar sina pensionärer sämre än Sverige. Sämsta pensionen i Norden.
    Regeringen slogs sig för bröstet och sa att alla pensionär skulle få ett reellt ökning på pensionen. Vad hände. 150.000 fick sänkt pension, men ska vad jag läst bli kompenserade för sänkningen. Alltså ingen ökning av pensionen?
    Sen att de pensioner som bor utomlands har fått en mindre pension eftersom dom har en så kallad SINK skatt som var 20 % men höjdes till 25 % från och med januari 2018. Det betyder i mitt fall med en brutto pension på 10.500 kr/månad 525 kr mindre per månad. Inget som jag hört eller läst om i MSM.

  7. Här är lägenheterna slut, och pensionärerna sitter fast i
    sina villor. Lägg därtill köer till åldringsvärden.
    För detta betalar vi världens högsta skatter till en vänster
    regering vilka alltid har en blind tro till att höga skatter
    byråkrati och bidragssystem leder till nationens framgång.
    Detta trots att alla tidigare ”socialistexperiment” på samma
    linje alltid slutat i fattigdom.
    Vi har tyvärr ingen Landsfader som kan rädda oss.

  8. Jag läser att social”demokraterna” ska lägga 100 miljoner kronor på valkampanjen.
    Min första fråga till S är om jag hade haft 100 miljoner kronor så hade mitt samvete krävt att jag hade gett dessa pengar till bl.a. våra svältande fattiga pensionärer, varför gör inte S det? är S totalt samvetslösa?
    Min andra fråga till S är varför lägger ni inte pengarna på nyanlända? eller det är bara mina och andras av S stulna skattepengar som ska gå till sådant skit?

  9. Jag lovar på heder och samvete att aldrig,någonsin,rösta på S. SD får min röst så länge jag lever om de fortsätter att sätta folket främst.

  10. Hm… Politikernas åsikt i Sverige är att man ska jobba så mycket som möjligt, så länge som möjligt, så de kan ta ut så mycket skatt som möjligt. Sen ska man ha ”anständigheten” att dö så fort som möjligt, så man inte kostar staten för mycket pengar. Frågan är väl om de inte ska försöka introducera en modern version av ättestupan. När man inte kan jobba längre, får man en kallelse till närmaste sjukhus, och där får man en spruta så att man står och dör. Här finns det inget om att ta hand om de äldre, som tack för vad de har bidragit.

    Ni kommer väl ihåg den där ”professorn” som ansåg att äldre var i vägen, det var bättre att de dog så fort som möjligt, för de var ändå bara ”rasister” som ansåg att det var viktigare att stat och kommun tog hand om dem på ålderns höst, än att ösa pengar över förvuxna ”män” från utlandet. Något som våra politiker tydligt har tagit fasta på.

  11. Björn, Frågar du en Svenne så tror han att skatten ENDAST påverkar företagen och inte privatpersonen så FAKE NEWS fungerar riktigt bra här i Sverige för att förvilla svensken om att Sverige är fortfarande fantastiskt och att Trump och SD bara är ondska.

  12. SD bör ha detta i sitt partiprogram, att bygga lägenheter avsedda till pensionärer, gärna med reducerad hyra eftersom staten har tagit ut straffskatt på pensionärernas inkomst länge nu, kan staten återgälda detta med bidag till hyran.
    Som Björn skriver får man då en upplåsning av bostadsmarknaden genom frisättande av hus, det finns i dag mängder av pensionärer som inte vill sälja sitt hus och flytta in i en liten lägenhet, till högre kostnad än man har för huset.

      • Sist opinionsundersökning gav moderaterna och Socialdemokraterna nästan rent flertal…. Är ni verkligen nöjda med dagens politik?

    • Det finns massor av pensionärer som inte ens kan sälja sitt hus, för det ligger i en avfolkningsbygd och är i princip osäljbart eller värt mindre än ett par månadslöner.

      • Har du någon aning om hur stor procent av de äldre pensionärerna som bor i ”osäljbara” hus i avfolkningsbygd? Och hur det ser ut med senior- och äldreboenden i dessa glesbygder?
        Det kan man inte läsa om i dagspress eller i PS.

  13. Ett stort problem med pensionärer är de inte är en speciellt rörlig väljarkår och då speciellt de röda väljarna. Jag må låta syniskt men jag tror att de politiska partierna ringar in potentiella väljer grupper och sedan utvecklar de strategier att nå fram till dem.

    Socialdemokratin har alltid vart bäst på detta av naturliga skäl. Sverige förknippas med goda socila förmåner och där har S ”satt stämpeln”. Majoriteten är bidragsberoende, det är här det gäller att dela ut ”godiset”. Att sedan de borgerliga partierna försöker att övertriumpera sossarna är ju rent patetiskt, för de kommer knappt få några röster därifrån i alla fall.

    De stackars pensionärerna som inte byggt upp en egen stark ekonomi blir fattigpensionärer. Utan att ha vetenskapliga belägg så tror jag att bland låginkomstagande pensionärer och då speciellt de som inte äger sitt eget boende så röstar minst 2/3 på sossarna.

    • Stackars pensionärer? Varför är det synd om dom ? Dom har röstat fram skiten….
      Pensionärerarnas barnbarn derimot…

        • To little, to late. Hva röstade dom före SD var ett alternativ ?Pensionärerarna kan prisa sig lycklig för att släppa leva i denna miseren särskilt länga. Deras barnbarn derimot.

          • Kan man inte rösta i Norge ?

            Många Norrmän åker husbil på skånska Österlen. (Sydöstra Skåne.) Då och då åker jag till Simrishamn och träffar norska pensionärer där. De är trevliga som Norrmän brukar vara men ack så PK, politiskt korrekta.

            Ni medvetna Norrbaggar måste också aktivera Er och väcka de omedvetna.

            Ha de !

          • Helt korrekt !! Mitt påstående är att Norge är i eksakt samma position som Sverige, kanske även dårligare enn Sverige. Processen har bara kommit lite längre i Sverige . I Norge är dom 3 ”stora” partien mer äller mindre identiska.. Så hva i alla dagar skal välgarna rösta?

          • Samla namn och lyckas registrera NMR som parti i Norge också?
            Men framförallt ! Börja prata med varandra !

            En gång reste jag till Bergen. På Västlandet var folk mer självständiga i tanken. Ju närmare Oslo ju mer PK, politiskt korrekt var mitt intryck. (Se gärna länken i min avatar.)
            (Kanske har jag nu svurit i kyrkan så att kommentaren raderas. Nu 2018-01-27 17:40)
            Vi får se.

            Ha de ! / T

          • Du hade förstås fått ett gilla av mig, om du inte gjort reklam för NMR, det svenska nazistpartiet.
            Bättre att du röstar på SD!

            SD 2018!

      • Fel.. Jag är ganska övertygad om att cirka hälften av pensionärer som idag är under 70 års ålder röstar på SD. Och fler och fler svenska inser att SD:s politik är allra bäst på alla områden och för alla grupper …… d.v.s. förutom för asylsökande och bidragstärande ljugande migranter.
        /CC

      • Man skall inte vara för hård mot våra äldre, jag är snart där haha….

        Det är detsamma bland dem som hos många andra. Intresset för politiken har alltid vart sekundärt. Det är saker runt omkring dem som är deras glädjeämnen i livet och då speciellt familjen.

        Hur som helst har de flesta pensionärer det bra. De har planerat sina liv och amorteringarna var klara vid 65:års dagen. Resor till främmande länder och många har fritidsintressen som gör dem mer upptagna än var de var tidigare.

        Pensionärerna fylls på med nya och de är inte lika tradionella som de tidigare. När jag ser på mig själv, första gången jag fick rösta var -79 och det var efter det 44 åriga sosse-väldet, nu är det bara 8 år kvar.

        De som pensioneras i år föddes 1953 och då var myndighetsåldern 20 år, röstade första gången 1973 och en del fick vänta till 1976 (sossarna förlorade).

        Jag har många vänner som är nypensionärer eller snart kommer att bli, det finns många SD:are där. Min mamma som blir 85 i år, är som många andra kritiska till flyktingpolitiken och förändringen i samhället men hon fortsätter att rösta på någon av de tre borgerliga partierna som hon alltid gjort.

        SD är på hugget för att deras strategi att se efter pensionärers intressen kommer att ge frukt. Väljarkåren blir även där mer flexibel med tiden.

        • Du är det hög tid att du sätter igång och påverkar din mamma att rösta på SD. Du har sju månader på dig att i små doser ge henne lite saklig, aktuell samhällsinformation. Det går inte att vanemässigt fortsätta att lägga sin röst på något av 7-klöverpartierna, om man får klart för sig vad de går för.

          Så var det för mig och så är det för andra. Fast jag skaffade mig den informationen, så snart jag blev ålderspensionär och fick tid över.

          SD 2018!

          • Hur skall det gå till? Jag är fortfarande den ”lilla pojken” och lägg dig in i ”ungjävul” haha…. Min mamma får rösta som hon vill och det gör hon i allafall.

          • Är hon så svår? Jag är nästan lika gammal som hon och började rösta på SD när jag fyllt 65 år.
            Du kan ju knappast vara någon tonårspojke längre, så nog borde du kunna tala med din mamma om en vuxen med en vuxen?

          • Visst är det så men jag respekterar hennes val likväl som hon respekterar mina val.

            Hur som helst så är hon ett barn av media och lyssnar på dem som vad som händer i vår omvärld. Min mamma blev rånad på handväskan utanför hennes bostad av några som inte hette Svenne och Lasse, vilket hon också sade till polisen som snart lade ner undersökningen.

            Vi bor i en förort till huvudstaden som inte är jätte stor och därför finns fortfarande en viss social kontroll. Min mamma talar inte om hur exakt dem såg ut till mig eller hennes dotters son. Hon ville inte ha prolem och hon visste om vi skulle skött det på vårt vis om vi såg dem, då hade nivån eskalerat. Tyst och lugnt i klassen!

    • När mer än hälften av svenska löntagare får sin utkomst direkt av skattemedel, finns det ingen återvändo till en regim som gynnar de i samhället som nettobetalar in skatt. Så enkelt, så svårt.

      • Hur räknar du då?

        Pensionärerna har ju fonderat sina pengar + folkpension och då är det tveksamt att säga att de får sina utbetalningar direkt av staten. Men staten är ju ”mellanhanden”.

        Vad jag vill ha sagt är att pensionärer oftast röster likadant som de gjorde innan de gick i pension. De röstar idéologiskt eller efter tradition och då speciellt då vänsterväljarna. Borgerliga väljare växlar lite mer mellan partierna och det gäller även pensionärer. Det mest pensionärsvänliga partiet d.v.s. SD har ganska svagt stöd i den gruppen.

          • Tyvärr inte men du har också rätt, SD ökar bland pensionärer och då speciellt bland yngre med övertag för män. Men fortfarande är SD-väljarna relativt ung och oftare man än kvinna.

  14. Anbefaler alle sverigevännar att läsa ”Priset”
    av K- O Arnstberg …
    Boka sätter ord på problemen Sverige befinner sig i . Stikkord är kulturrelavtism och Socialdemokraterna….
    SD 2018!!!

  15. I Sverige är bidragstagarna heliga, de går före allt annat.
    Fyllt av skuldkänslor är svenskarna berett att ge bort sitt eget land för att må bra, när Sverige inte finns längre kan svenskarna lägga sig ner och dö i lugn och ro

  16. I vår stad bygger man nu ett 50 tal lägenheter som staten och kommunen garanterar halv hyra i ett antal år, dessa lägenheter är för dom svagare i samhället (som har flytt för sina liv).
    Tidningen i staden skrev en artikel vid inflyttningen om en vanlig svensk som flyttade in, tror det var lite falsk journalistik för att få det att låta som det var för alla svaga i samhället, det märkliga var bara att detta par hade sålt sin nya bostadsrätt för 2,5 miljon.
    Här blev inga lediga hus för barnfamiljer, utan bara högre kostnader för skattebetalare och tryck på bostadspriserna uppåt.

  17. 7-klöverns politiker har Inte gjort någonting som förbättrat livet för mig, min familj, mina grannar, mina vänner och mina kollegor. Vi har alla förlorat ganska mycket p.g.a. en mångårig och komplett fanatiskt galen asyl- och invandrings-politik. Varför förstår inte folket att 7-klöverns politik leder till mer och mer och mer grovt våld, till massfattigdom och till lokala brutala hemska inbördeskrig? Varför är svenska folket så okunniga, så naiva och så lättlurade och godtrogna?
    /CC

  18. Faktum ÄR att 150 000 Svenska Pensionärer i veckan visade sin MAKT och satte ner Foten….!
    Fd SKL anställda över 80 år fick en chock när Staten försökte dra ner deras ersättningar med igenomsnitt
    700-1500 i månaden….!
    Ett Beundransvärt Snabbt ställningstagande och en Lösning på Stört genomfördes av dessa Pensionärer…!
    Dom visade m a o vägen för kommande..

    Tro f-n det ÄR Valår och VEM hade förlorat i Slutänden då..?

    Man får hoppas att dom Fortsätter visa vägen gm Valet
    och att Vi som kommer efter får likt det Du Björn Nordström beskriver HUR man skall ha det efter att man Byggt och Finansierat div opålitliga Politiker i SVÄRIGE

  19. Tänk om svenska politiker vore lika smarta. Hörde Trumps tal igår. Det var mycket i det som jag hoppas att en svensk statsminister hade förstånd att säga. Mest av allt: – jag kommer alltid att sätta Sverige först!

  20. Tack Björn Norström för din konkreta jämförelse mellan din bostadsort och min. Mycket klargörande!
    Som äldre pensionärer är jag och min man beredda att inom de närmaste åren flytta från vår bostadsrätt i Sthlm, sälja vårt fritidsställe vid Östersjön och flytta in i en pensionärsbostad i ett lugnt och naturskönt närområde, där välbärgad medelklass bor. Det kan ju låta helt idealiskt, eller hur?

    Men, så enkelt är det inte.
    Här i Sverige är alla kommuner tvingade att ta emot ett stort antal migranter, varav de flesta är yngre män från MENA-länderna – som har som hobby att skjuta prick på folk och slänga handgrananter.
    Den här kommunen har sedan en tid haft för vana att utrymma en del eller hela byggnader, som är avsedda för seniorer, för att i stället härbärgera migranter.
    Känns inte riktigt tryggt, om jag ska vara helt uppriktig. Så pensionärerna i Vermont tycks leva ett tryggare och säkrare liv än här.
    Mvh/Hedvig

      • Vi är tyvärr för gamla och för krassliga. Vi behöver tillgång till högkvalitativ sjukvård och talar bara svenska och engelska flytande. Och så har vi våra barn och barnbarn här i landet – åtminstone för tillfället.

          • Vi brukar åka söderut när det är som mörkast i Sverige, men jag talar ingen spanska, bara några fraser. Det skulle bli ett alldeles för socialt torftigt liv för min smak – tror jag.

          • Jag pluggar spanska här, och det är tredje året, och det är också gratis för pensionärer. Klarar mig ganska bra med min spanska. Socialt torftigt?? Inte alls, det beror på en själv.

          • Jösses! Att lära sig nya språk, när man som jag närmar sig 80 år? Tror inte att nya ord skulle fastna!

          • Du är så positiv! I vilken ålder är du själv? Har du köpt eller hyr du en bostad? Var? Hur är klimatet?

            Jag du märker att jag i alla fall är lite intresserad.

          • Jag tillhör också de intresserades skara! Brukade övervintra tre -fyra månader i Estepona på Solkusten i hyrd bungalow i slutet av 60-talet och början av 70. Dit skulle jag gärna flytta,men tyvärr räcker inte pensionen! Därför satsar jag numera mer på spel,för att den vägen försöka få ihop pengar!

          • Att spela – det skulle jag aldrig våga mig på. Men jag är inte så riskbenägen.
            Det måste väl finnas andra ställen i värmen som är billigare än Solkusten idag?

          • Det finns det säkert t ex inåt landet! Jag spelar inte så vansinnigt mycket,men mer än tidigare! Mitt ”överlevnadsbidrag” är för litet att leva på och för mycket att dö på! Så det är värt att satsa några kronor mer!

          • Kanske Vermont USA skulle vara något för er. Låter bra enligt Björn. Klimatet är ganska likt Sverige och ni kan ju engelska. Inte så långt ifrån barn och barnbarn heller.

          • Är du fortfarande svensk medborgare och röstar i svenska val?
            I så fall hoppas jag du röstar på SD!

    • Delstatspolitiker styr inte över kommuner. Kommuner är i princip politiskt och ideologiskt oberoende utan styrs genom regelbundna folkomröstningar i sakfrågor som sedan måste per lag verkställas oavsett delstatspolitik. Det är ett system helt främmande för svenskar.

      • Vår hederliga gamla Sockenstämma begravdes när socialister
        och andra nybildade politiska partier tyckte dom ville ha mer
        makt. Den beklagansvärda erfarenheten blev att vi förlorade
        demokratin och öppnade dörren för galna s.k. politiska beslut.

  21. Det går alltid bra att klaga på Sverige när man inte bor här. Hur får Björn Norström reda på all skit om Sverige? Är mäkta trött på Norströms rapporteringar hur bra allting är i ”The Great America”
    Sluta klanka ner på mitt land.
    Här i Sverige får vi allt betalat via skatter. Inte via egna försäkringar. Skola och sjukvård kostar ingenting. Sverige är bra mycket bättre att bo i än USA.

    • Jag kan inte uttala mig om hur det är att leva i USA, eftersom jag aldrig bott där.

      Men ditt påstående om att vi får ”allt betalt via skatter” är ju en sanning med modifikationer. ”Skola och sjukvård kostar ingenting”. FEL!

      Eftersom dagens svenska skola mestadels är en riktig sk-tskola, måste de föräldrar, som vill att barnen ska gå ut gymnasiet med bra betyg och komma in på en kvalitetsutbildning på universitet/högskolor, ägna mycket egen tid och betala extraundervisning för att kompensera de usla lärarna. Jag vet eftersom jag har flera (begåvade) barnbarn, som är i den situationen.

      Beträffande sjukvård får man punga ut med många tusen per år ur egen kassa, om man har otur och inte är kärnfrisk. Jag vet av egen erfarenhet.

    • Hur får Björn Norström reda på all skit om Sverige?

      Inte så konstigt, han har väl förmodligen föräldrar och/eller syskon som forfarande bor här.

    • Har du ingen kommunalskatt och landstingsskatt? Mer än 20% resp.
      10 %. Sen är det bara att räkna ut ’vad fan får jag’?

        • Skattesystemet är inte solidariskt gentemot oss svenska medborgare och skattebetalare.
          Våra inbetalda skatter fullkomligt flödar ut till alla de ”utsocknes” som bosatt sig här i Sverige utan att fråga om lov. Och dessutom försörjer sig på vår bekostnad. Är du blind?

          Riksrevisionens utredning som lämnades över till Finansdepartementet den 5 december 2017, visar att staten går back med 200 miljarder per år fram till 2030 pga att kommuner och landsting inte kommer att kunna betala.
          Skatterna måste höjas med mellan två och åtta kronor per hundralapp.
          Det beror i huvudsak på den destruktiva massinvandringen.

          Kände du inte till det?

      • För att inte tala moms och andra avgifter som går in till staten! Ett exempel är 32 % skatt på trafikförsäkringspremien som infördes 2007! För egne del handlar det om c:a 450 kronor/år!

    • Och fyra ggr har 7-klöverns politiker sänt pensionerna. 7-klöverns politiker har höjt pensionsåldern först till 67 och sedan till 69 och redan planeras en höjning till 75 års ålder Samuel flera försämringar (sänkningar) av pensionerna. Över 800 000 äldre är idag fattiga eller nästan fattiga enl. EU:s norm och cirka 15 000 svenska pensionärer dör i förtid varje år p.g.a undernäring och svält. Och tusentals cancersjuka svenskar dör p.g.a utebliven vård/ operationer. Det fattas pengar påstår 7-klöverns politiker. Och antalet poliser har minskat. Även deras löner. Vård och omsorg har oxå fått sänkta anslag. Vårt militära försvar har också drabbats av omfattande besparingar.. Det finns nu nästan inget militärt försvar kvar. Det finns 61 no-go-zoner och nästan 200 andra områden på väg att förvandlas till no-go-zoner. Våldet ökar för varje vecka. Hatet från fanatiska muslimer sprids som cancersvulster. Och myndigheter pratar om kaos och systemkollappser. Fler och fler blir fattiga. Unga svenska får inga bostäder. Äldre svenskar vräks från äldreboenden som omvandlas till asylboenden. Våldtäkter. Rån. Åldringsbrott. Hot. Misshandel. Gruppvåldtäkter. Hat. Hat. Hat. Och en välfärd som snabbt trasas sönder. Möjligheten att kunna leva ett bra liv på pensioner finns inte om 5-10 år. Vår välfärd kommer att totalt kollapsa. Våra pengar räcker inte längre. Vi har blad världens allra högsta skatter men ändå rasar allt. Vet du varför? Jo för att 7-klöverns asyl- och invandringspolitik kostar för mycket och i kölvattnet av denna politik har det kommit hit extremt många hatande kriminella fanatiker som ser oss infödda svenskar som deras fiender. Otryggheten finns nu överallt i hela vårt land. 30-50 procent av våra flickor/ kvinnor vågar inte vistas utomhus ensamma. Tycker du att Sverige är ett bra land? Jag tycker att Sverige är på fallrepet. Allt har försämrats för vanliga hyggliga svenskar. Sjukvården i Lettland, Estland och Litauen är idag mycket mycket bättre än svensk sjukvård. Det finns fördelar och nackdelar i alla länder. Och jag menar att svensk välfärd är idag sämst eller ev. näst sämst i Europa. Bara okunniga som inte känner till vad som hänt i vår omvärld tror att Sverige fortfarande är i framkant. Sanningen är att om 7-klövern tillåts fortsätta bestämma så kommer det att fortsätta försämras.. Tills det blir lokala krig. Nej, jag tror inte på Sverige… bara SD kan och vill rädda vår välfärd och framtid. Endast SD kan förhindra massfattigdom och krig. Detta är sanningen.
      /CC

    • Öhhh, det förmedlas i media i såväl Sverige som internationell media, även amerikansk. Sverige är skräckexempel i USA numera angående migration. Svenskar betalar skyhöga skatter för usel sjukvård, för underbemannad polis, för uselt rättssystem, för usel skola osv. Ni får inte längre speciellt mycket för skyhöga skatter annat än massa migranter som skapar massiva problem.

      • Du har rätt. Men förhärliga inte för den skull det amerikanska samhället. Det är ingenting som vi i Europa vill ha. Det vet du också. USA ligger långt ifrån Afrika och Mellanöstern. Det är då lättare att vara ”tuff”. Europa ligger ”öppet” för helt andra folk och kulturer, som har invaderat oss. Alla kallas för flyktingar, men alla vet att det bara är en liten minoritet som är verkliga flyktingar. Sverige införde i slutet av 2015 passkontroll, alldeles för sent, som du kanske vet. Vår ”älskade” statsminister Fredrik Reinfeldt (moderaterna) sa så här: Tack för att ni valde Sverige! Vilken korkad människa! Den nuvarande partiledaren Ulf Kristersson deklarerar att han har en annan politik. Varför sa han ingenting tidigare? Han var förstås rädd om sin egen karriär. Så går det till överallt.

    • Motvallsove: Du måste väl vara ett sådant där sossetroll som smugit dig in bland alla insatta kommentatorer!

    • Jag har bott i USA nu i över 50 år. Du har fel USA är mycket bra land att bo i. Det gäller bara att arbeta och ”keep your nose clean” som vi säger här. Har varit på besök i Svergie ett 20 tal gånger och har sett nedgången med egna ögon. Aldrig i livet skulle jag kunna tänka mig att flytta dit. Är både svensk och amerikansk medborgare.

    • Du har helt rätt. En mycket STOR majoritet av det svenska folket vill behålla vårt system. Björn förhärligar något i USA, som ingen vill ha i Sverige. Det är helt enkelt bara trams-snack. Hur kan någon här på Samhällsnytt hylla något så dumt? Lägg ner!!!

      • Du har väl hört talas om Sveriges äldsta bloggerska – allas vår Dagny Karlsson, som fyllde 105 år förra våren?
        Mirakulöst!

      • Jag är beredd att hålla med dig. Eftersom jag tågpendlar så möter jag mycket människor och ofta pensionärer. Nu är det mer regel än undantag att politik diskuteras och alla är helt överens om att invandringen är helt galen och att pensionärerna är dom som är mest förbannade över orättvisorna…speciellt tandvården och otryggheten. Alla pensionärer jag möter säger att dom ska rösta på SD i valet. Den 10:e september tror jag är en dag att minnas.

          • ja sossarna kommer att bli ett 10% parti, men det finns även en annan sak att vara lite uppmärksam på. Det är alla invandrarröster som läggs på S. Bidragspartiet nr1 drar till sig röster från dom som får allt utan att behöva göra något. Sossarnas alla förbindelser med islamistiska grupper här i sverige kan man läsa om på ledarsidorna.se det är en läsning som man får rysningar av. Sossar o islamister står varandra mycket nära, det är värt att läsa varenda artikel på sidan…mycket väl spenderad tid.

  22. Sverige har drabbats av ett intellektuellt haveri.Vi har en politisk ”adel” som är inavlad. De är imfantila pellejönsar som har klätt upp sig i kostym, deras slutledningsförmåga och förmåga att göra en konsekvensanalys av sina beslut är lika med noll, det är parasiter som mjölkar systemet för egen vinning.
    Svensken i gemen är inte intresserade av politik, de är indoktrinerade sedan barnsben att låta sig omhändertas som blöjbarn av politikerna , de
    låter sig ledas och förledas av politiker med begränsad intellektuell kapacitet och en press som leds av aktivister på vänsterkanten. Kan det gå fel?

    • För att få ordning på detta måste dagens politiska system avvecklas. Politiker har bevisat att de inte klarar av att få den frihet de fått av folket att styra landet. Politikernas girighet är större än att se till landets bästa. Ett system av modell Schweiz är att föredra.

  23. Bra läsning Björn, vi behöver veta hur det funkar i de fria länderna. Det borde fungera likadant i Sverige, bygg en bostad var för barnfamiljer, pensionärer, studenter, etc och se till att hålla politikernas pekfingrar borta, de verkar vara de minst insatta i bostadsbristens Sverige.

    • Ock du tror, att USA är ett fritt land i detta avseende?! Tillåt mig småle! Herregud, hur kan man vara så naiv? Du fattar ju ingenting!

  24. Tack Björn, att du upplyser oss om de faktiska förhållanden ”över there”. Vi brukar i svensk msm bara matas med sk*t avseende USA, och har man inte vistats i USA så kan man knappast veta hur det egentligen är.

    Vi pensionärer skulle ju bli ”budgetens stora vinnare” i är – så skröt vår s k regering förra året, men det ”bidde en tumme”, eller rättare sagt en sänkning av våra redan innan dåliga pensioner eftersom alla avgifter har höjts och allt har blivit dyrare. Jag förväntade mig inget annat, men tycker det är förfärligt att både vår statsminister och finansministern kan ställa sig och ljuga oss rakt upp i ansiktet i TV. Eller så har de endast syftat till deras egna pensioner och de har säkerligen höjts enormt.

    Häromdagen hörde jag att det i Helsingborg (?) skulle byggas ett gemensamt boende för pensionärer och ”ensamkommande” – undrar vem som vill flytta dit?

  25. Inte illa….
    Höra sativa on Bostadsbyggen och lyckas klämma in lite Trump-fanatism.. imponerande.

  26. Om jag hade varit lärare och ansvarig för betygsättningen , skulle Björn utan vidare fått betyget A 20 (efter det gamla systemet MVG) efter alla fina reportage från andra sidan!

  27. Lite vid sidan om. I går skrevs sorgliga rubriker om hur kommunalanställda skulle mista en tusenlapp brutto i månaden av sin pension. Sverige skulle gå under. Journalisten undvek försikgtvis att nämna några siffror, förmodligen för sin egen hälsas bästa!
    I dag kunde man läsa hur fackföreningsbossarna ingripit och återställt pensionen för de 150.000 före detta skattefinansierade offentligt anställda.
    Undrar vilken funktion Löfven har? Lura och plundra svenska skattebetalare!

  28. U rock Björn!!!! Medan gammelmedia spyr galla över Trump så levererar du sanningen!!!! Men den sticker i ögonen på PK- mupparna här. ( who gives a f**k) Trump har gjort mer för USA än fler presidenter gjort tillsammans!! So keep up d good job!!!

  29. Björn. Om dom avklassifierar FISA-Memot i veckan, så hoppas jag att du kommer med en rejält förklarande krönika, så de 10-procenten hjärntvättade Trumphatande DN-läsare o SVT-tittare här fattar vad det handlar om.

  30. Det finns en fördel i USA, drivmedel till bilar är billigt, annat är att det finns
    det 30 miljoner mycket fattiga där, rasmotsättningar och skyhög
    kriminalitet på vissa håll. Så allt är inte bra över där.

      • Har säkert träffat 30 tal svenskar under min tid här. Alla älskar vi det gamla Sverige. Har aldrig mött någon som har tänkt att flytta tillbaka.

    • Har efter elva år i staterna inte en enda gång funderar på att flytta tillbaks till Sverige, men jag ser med fasa och lidande hur det utvecklas till det värre dag efter dag. I U.S.A sköter var och en sig själv och tar hand om sin egen familj. Sedan finns det skyddsnät också för de som far riktigt illa så riktigt så fruktansvärt är det inte som svensk media vill uppmåla. Dock kan man inte sätta i system att leva gott och rikt på bidrag här. Det är inte som i Sverige där man till höger och vänster förväntar sig att någon ska ta hand om en så fort det går lite snett i livet. Det och mycket annat älskar jag med U.S.A!!!

  31. Svensken sist, det är vad svenskarna röstade för, inget att klaga på! Om man hade haft något i skallen så hade man inte röstat på 7 klövern!

  32. Dessa reportage som Björn levererar behövs verkligen som motvikt till all negativ rapportering från våra medier, kommersiella såväl som skattefinansierade.

  33. Tack Björn för intressant krönika. Enda föreställning jag kan minnas där pensionärer var ligister kommer från Monte Python där rollatorstödda pensionärer terroriserade ungdomar och andra, yngre än dem själva. Nästan att jag önskar det var sant så det kunde finnas en motvikt mot den terror de offentliga och främmande grupper bedriver mot våra gamla

  34. Svenska politiker har svikit sina egna medborgare. De Sk journalister lurar ständigt sina egna landsmän genom att hela tiden sända i ddr.media osanning, propaganda.
    Man känner sig sviken.

  35. De svenska politikerna satsar också på pensionärerna. Både Fredrik Reinfeldt och Stefan Löfven har tagit hit mängder av pensionsräddare.

    • …eller så är dina vänners personliga åsikter vinklade och inte sanna. Vem som helst kan se att USA går fantastiskt bra under Trump.

        • Det gjorde jag för många år sedan. Det bästa jag någonsin gjort. För mig finns det inget bättre land att bo i.

          • Det finns väl inget perfekt land. Men min erfarenhet efter 51 här är USA ett mycket bra land att bo i. Om man inte är rädd för att arbeta och ta hand om sig själv vill säga. Jag gillar inte all politik men man kan skaffa sig ett mycket bra liv här. Arbeta och ”keep your nose clean” som vi säger här.

          • Lycka till! Men jag skulle aldrig flytta till det landet. Jag skulle välja Kanada istället, om jag absolut måste flytta till Amerika. Varför skulle jag göra det förresten? Europa är bäst! (Sedan hur man gör det till är en helt annan sak, förstås).

          • Dar har ni svaret Arbeta the antithesis of a socialist .48 ar utomlands no complaints, lifes great keep on trumping

      • Japp så är det. USA går extremt bra nu på många fronter, inte minst ekonomi och arbetsmarknad. Det är omöjligt att förneka eftersom all statistik bevisar det.

    • Bor dom i min kommun i USA. Om inte kan de troligen inte veta hur bostadsmarknaden i praktiken fungerar i kommunen. Jag gissar att de är vänsterliberala Trumphatare som inte ger dig en verklighetsförankrad bild utan ljuger för dig. Om de har investeringar på börsen har de tjänat en bra slant liksom jag och på ett eller annat sätt påverkas de inom kort positivt av skattereformen. De upplever även lägre arbetslöshet och har lätt att skaffa jobb omde är arbetslösa nu.

    • Vadå trams? Det är ju du som tramsar. Och oavsett vad du, jag, Björn eller andra tycker om USA, Kina, Ryssland eller några andra länder så är väl andemeningen i Björns budskap att politiken i Sverige har lett till många försämringar inom olika områden, bl.a. upprepade sänkningar av pensionerna, höjningar av pensionsålder, stora försämringar inom sjukvård, skola, militär, polis m.m.. Våldet ökar vecka för vecka. 30-50 procent av flickor/ kvinnor vågar inte vistas utomhus ensamma 10 procent av flickor och yngre kvinnor våldtas eller utsätts för grova sexuella övergrepp. Åldringsbrotten blir fler för varje år. Hot och har från muslimer och andra hitresta mot infödda vanliga svenskar ökar konstant. Och de som påtalat dessa problem anklagas för rasism. Och ett normalbegåvat barn kan räkna ut att 7-klöverns politik kommer att leda till mer våld, till massfattigdom och till lokala inbördeskrig. Att läget i Sverige har försämrats så fort är något som borde få alla tänkande att reagera och fundera över varför … min slutsats är att det är 7-klöverns politiker som har fört en galen asyl- och invandringspolitik som saknar motstycke i hela västvärldens. Det är 7-klöverns politiker som bär ansvaret för att vår välfärd nu trasas sönder i allt snabbare takt. Detta är något som borde engagera alla svenskar. Jag menar att endast SD kan och vill föra en bra klok och väl genomtänkt politik. Jag menar att endast SD kan och vill rädda vår välfärd och framtid. Bra skrivet Björn. Fortsätt berätta sanningengen. Att vissa nättroll kritiserar dig.. Är ett bevis för att du har rätt.
      /CC

  36. Herr Norström, jag har en privat fråga: I vilka ämnen undervisar du i?

    ps. Med tanke på din perfekta logik så misstänker jag att det handlar om naturvetenskapliga ämnen.

  37. De som nu är pensionärer i Sverige är de som till stor del byggt upp vårt välstånd. Sedan kommer verklighetsfrånvända yrkespolitiker och bortskämda idealister och raserar allt. Mycket sorgligt. Och mycket ovärdigt mot våra gamla.

  38. Tack återigen Björn och jag är inte förvånad över svensk media brist på rapportering av goda nyheter när det gäller Donald Trump.

  39. I post-industrialismen borde väl medborgarlön införas istället för allmose-pensioner? Men som med så mycket annat tycks det inte gå politiskt. Att ens diskutera det i ”huset” (riksdagen) är antagligen omöjligt. Svensk inrikespolitik liknar allt mera ett museum..

  40. Nej, några positiva nyheter i svenska media vad gäller Trumps politik och dess positiva påverkan på det amerikanska samhället existerar inte. Man har bestämt sig om vad man ska tycka – och man vill och verkar för att svenska folket ska tycka likadant. Någon oberoende nyhetsförmedling finns inte. Tillfredsställande att höra att det fungerar bra med bostadsmarknaden i Vermont, för pensionärer, ungdomar och familjer. Dessvärre ser det ut som om det är en lång väg dit för den svenska bostadsmarknaden.

  41. Vi här i Sverige får vår USA-bild från den mest USAfientliga
    journalisten jag någonsin skådat. Med ett hånflin kommenterar Carina Bergfelt varje steg Trump tar. Kan
    ingen plocka bort den ………… .

    • Hennes skadeglada hånflin lyser igenom i var och varannan mening när hon rapporterar om Trumps senaste ”fadäs”. Någon borde tala om för henne att hon representerar en politiskt oberoende TV-kanal.

  42. I Sverige fick sossarna kalla fötter efter KPA-skandalen där
    en betydande del av pensionärerna skulle få sänkt pension.
    Sossarna i facket och SKL fattade att detta skulle innebära
    katastrof i höstens val. Min gamla pappa sa alltid att när
    vi pensionärer vill ha någonting så finns det inga pengar,
    men när flyktingarna klagar finns det alltid pengar. Han
    slapp som tur är uppleva eländet 2015 och framåt.

    • Din far hade helt rätt och jag undrar om det räcker med att dela ut lite allmosor, de pensionärer jag har talat med är genuint förbannade och känner att de har fått en spak i baken istället för bättre pension. De flesta pensioner har höjts med löjliga 50 kr, 88 kr etc – alltså de facto en betydande sänkning. Det jag hoppas är att de ändå går och röstar i höst, tyvärr har många sagt att de inte kommer att rösta mer.

      • En sosse alltid en sosse de kan skylla sig själva när de är så lättlurade Svensken är genuint korkade mest intelligenta är SD de som fattar . När de går o röstar blir det ändå s så korkade är de mesta pensionärer lättlurade ock korkade

    • Den amerikanska medelklassen lever generellt sett ett mycket bättre liv än medelklassen i Sverige. Det är lättare att få tag på hus till skäliga priser (finns givetvis städer och kommuner som är undantag) och planerar man någorlunda stänger man månaden med mer pengar på kontot. I Sverige är det alltför många svenskar som inte får råd med villa och det är väldigt synd, speciellt för barnfamiljer.

  43. Jag vet inte om jag köper det resonemanget Björn. Den äldre generationen som närmar sig pension hade dubbelt så höga studiebidrag och lån och 12 mån om året istället för 9 som nu, subventionerade villor, mark att bygga den på, frikostiga ränteavdrag, en extrem inflationspolitik som gjorde de kunde betala av lånen snabbt, frikostig och fungerande tandvård, vård. Rätt till semester, fast anställning, en fungerande sjukförsäkring, hyresrätter till ett lågt pris, med hög standard, de fick leva sitt liv i frid i ett av världens säkraste länder med en mycket låg brottslighet osv, osv.

    Som tack för vad de fick av sin föräldrageneration har framförallt de givit yngre generationer öppna gränser, akut bostadsbrist, hemlöshet, arbetslöshet, studenter som får bo i tält, gruppvåldtäkter, våld, terror, ett krigsliknande tillstånd, vilsna unga som hjärntvättats, söndriga av genuspropaganda, och åsiktsförtryck och självhat, osv, osv.

    Sverige har faktiskt inte blivit invaderat, det är några som borde vetat bättre som har röstat fram eländet, de har visserligen blivit lurade om och om igen. Men säger man inte i USA ”lurad en gång skäms på dem, lurad två gånger skäms på dig” ?

    De har ett ansvar för vad de har gjort, framför allt borde vi nu se till de unga, de måste åtminstone få sådana levnadsomständigheter så att de kan ha en chans att skaffa familj, annars är det definitivt ute med vårt folk.

    • Du lever och har allt, men förstår inte att din dröm inte är för alla som måste överleva i fattigdomen där man inte ens har råd att få mat för dagen, om du menar att alla svenskar smörjer kråset så ta ett varv runt gathörnen och se de som ingenstans har att sova.

    • Bull.

      Allt sådant sk-tsnack borde sorteras ut på Samnytt. Skapar bara osämja mellan generationer.

      På 70-talet hade vi räntor på 7-10%. Kortare semester. 80-talet fortsatte med stagnation på villapriser. Sen hade vi räntor på 14-20% i början av 90-talet.
      Men hela den här perioden var det fastighetsskatt som blev tung. Tack vare kd togs den bort och gjorde att folk kunde bo kvar i sina hus.

      Vi har amorterat av våra lån och låter inte våra barn ta över skulden till banken. Vi rår inte för skuldberget.

      Problemen började på 90-talet med Göran P och Bildtregeringen.

      Förresten. Förskolereformen genomfördes i motsättning till den äldre generationen. Alla generationer efter oss borde vara tacksamma över reformerna på 70-talet.

      • Glöm inte sjuittiotalets super inflation som tvingade staten att införa räntegaranti, vilket gjorde att många nybyggare i slutet av sjuttio , början av åttiotalet fick sina hus i princip betalda av staten.
        Jag köpte -85, hann få en utbetalning på villan. Halva lånets kostnad !!!!!, förstår inte varför 40, 50 talisterna alltid glömmer denna sjuka resa

        • Vi hade statligt lån på huset och räntan på det var 20 % så om man i andra änden subventionerade räntan med hälften var det ändå en kraftig ränta för vår del. Vi hade ingen kommunal barnomsorg heller. Studiebidraget var extremt lågt och den som inte hade rika föräldrar kunde inte studera, så man kan inte dra alla 40-talister över en kam. Det är bara de som tillhörde medelklassen och över som kom sig upp och som sågs i politik och media som ger bilden av 40-talisterna men dessa tillhör inte flertalet.
          Jag har nu en pension efter skatt på 7.200 kr i månaden och i det beloppet ligger den utlovade höjningen som för min del netto blev 55 kr i månaden. Så är det att ha jobbet ett helt liv i Sverige som 40-talist och lågavlönad.

    • 40-talisterna torde vara den mest bortskämda generation vårt land skådat. Maximalt utbyggd offentlig sektor så de kunde få fasta, trygga jobb hela livet. T EX.

  44. Tack Björn! En väldigt bra krönika som vanligt. Oavsett om man gillar Trump eller inte så är det uppenbart att man med en objektiv blick ser att han fått fart på ekonomin tack vare sitt tillträde, sin skicklighet i förhandlingar och givetvis genom de massiva skattesänkningarna för både företag, medelklass och de som har det sämre ställt. Sedan håller jag med dig i allt annat du skriver om U.S.A också även om jag bor betydligt längre söderut ser jag många likheter i min hemstad och kommun. Precis som du är jag Trump-supporter och även om det skiner igenom i dina artiklar och i mitt tankesätt så vet jag att du beskriver en väldigt nyanserad bild av U.S.A. Även under Obamas värsta galenskaper tänkte jag aldrig någonsin på att flytta tillbaks till Sverige.

  45. Svenskar har generellt förutfattade meningar om USA spritt av Svensk media. Har arbetat som svensk anställd i USA 2ggr, 1994 och 2014. Har då varit typ arbetsledare över några amerikaner. Min amerikanska motsvarighet har där betydligt högre levnadsstandard än vad jag själv har i Sverige.

    • Den enögde ser inte alla sidor men den tvåögde har förmågan att se perspektivet och förstå helhetera i alla lögner.

  46. Är det intressant för samnytts läsare att få krönikor som liknar reklam och resereportage från USA, Nya Zeland, Australien, Singapore etc? Reportage som dessutom INTE skildrar tillståndet i ett land i sin helhet utan i en liten delstat?

    Mitt svar är nej. USA,s politik i sin helhet är däremot är intressant eftersom USA, s media och politik direkt eller indirekt påverkar resten av världen.

    När jag själv försöker följa USA, s politik så pågår så ofantligt mycket att jag inte på långa vägar hinner att sätta mig in i allt som skrivs i media

    Nu talar jag inte om USA,s största medier eftersom bortåt hälften av USA, s medborgare upplever att de är förmedlare av rena Fake news och en undersökning visar också att dessa medier har haft en 90% negativ skildring av Trump.

    Jag talar i stället om en del reportage från Fox news och Tucker Carlsson ( som är något mer objektiva och har haft drygt 50% negativ skildring av Trump) men framför allt så talar jag om det som skrivs i amerikansk alternativ media.

    Trots att det alltså pågår så ofantligt mycket i USA så kan tydligen Björn inte hitta annat att skriva om än sånt som är att betrakta som lokala reklamreportage

    • Jag tycker det är mycket intressant att läsa om Björns tillvaro i USA ser ut. Man hör om de stora politiska besluten men sällan förstår man hur det påverkar amerikanen.

      Med tanke på att det är många svenskar som flyr Sverige så uppskattas rapporterna från utlandet. Om du inte uppskattar ”resereportagen” så får du väl läsa ngt annat, det är ett fritt val.

      • Jag har inget emot Björn personligen men jag står fast vid uppfattningen att lokala resereportage hör mer hemma i andra medier och jag ser inte heller att någon annat svenskt eller internationellt alternativ media publicera den här typen av reportage

    • Kan förvisso vara intressant att läsa Björns pittoreska inlägg från tid til annan, men huvudfokus på alternativ media borde mycket riktigt vara mer om mutor, avlyssningen av Trump och den omfattande negativa rapporteringen av Trump i USA- dvs de som verkligen styr landet. Björn tar dock til moteld vad gäller mediernas negativa bild av Trump, så pluspoäng där även om jag inte alltid delar hans uppfattning.

      Fokus för alternativmedier bör dock vara om det som andra tiger om- det mesta är rätt trivialt i jämförelse och detta saknar jag också på avpixlat. Exmpelvis, hur kan t ex europeiska politiker vara helt oki med att främmande makt avlyssnar oss i Europa? Att mjukvaruprogram har bakdörrar in som främmande makt kan nyttja? Långt viktigare att diskutera. Och öh nej, det är inte Ryssland som har dessa möjligheter idag utan en liten grupp underrättelsetjänster och de banker/medier som de konspirerar med.

      • Jag instämmer helt. Det finns hur många som helst viktiga ämnen atr belysa som får lite eller ingen alls uppmärksamhet i svensk alternativ media eftersom det saknas ekonomi och resurser hos alternativ media

      • Jag tycker också detta måste belysas mera. Men Björn skriver väl ideellt och hinner inte med att bevaka och skriva om allt. Dessutom måste man respektera att alla av olika skäl inte vill ge sig in på de mest kontroversiella ämnen.

        Själv irriterar jag mig också på att våra europeiska politiker är så undfallande gentemot USAs alla illegala aktiviteter och att inte medierna heller belyser detta. Wikileaks avslöjade ju att CIA hade en stor spioncentral i Frankfurt. Men inget åtal har skett mot de ansvariga. Jag har inte ens hört att någon blivit utvisad. Allt har tystats ner. Föreställ er om Ryssland hade gjort samma sak.

        https://euobserver.com/justice/137151

        Frågan är också om USA använder sin gigantiska övervakningsapparat för att stjäla industrihemligheter. Har någon ens ställt den frågan?

  47. Klart att pensionärerna ökar med all invandringsanhöriga. Väl svensk så kan de anhöriga åka tillbaka med sina väl förtjänta pengar misstänker till och med att de har avsevärd högre pension än en svensk som har den minimala.
    Hej och hå, så är rättvisans gång.

    • Har för mig att de får mer än den lägsta pensionen då de inte har haft chansen att ”jobba” ihop till sin pension.

      • Tror nästan säker att de bara behöver ha papper på att de jobbat i annat land så får de högre pension än en svensk kvinna som tagit hand om barn ochinte haft möjlighet att intjäna alla åren som behövs.OK du kan ha rätt men jag tror att en svensk kvinna är bland de sämsta i pensionsgrad.

        • Det du skriver om Svenska kvinnor stämmer in bra på min kära Mor. Tog hand om mig och min syster och jobbade lite deltid. På äldre dar arbetade hon heltid men han inte tjäna in tillräckligt och har runt 6-7000:- idag. Tror att en som kommer som anhörig invandrare och aldrig arbetat har mer

          • Solklart, frugan får ut runt 6500/ mån. En anhörig invandrare får minst 50 % mer, tror jag.????

          • Gamla äktsvenskar är inget värda i jämförelse med våra hitresta ”nysvenskar”.
            Ska vi inte ändra på det?

    • Borde inte antal pensionärer plana ut? Alla ska nu arbeta längre. De som skulle ta pension vid 65 får nu kanske ta vi 68, 70 eller kanske 75 (om man har ett sådant jobb som Reinfelt)

      • Kostnadene for samfunnet er de samme uansett om man går med pensjon ved 62 eller 75 års alder. Hadde Sverige vært et land med stor etterspørsel etter arbeidskraft kunne økningen av pensjonsalderen hatt noe for seg. Ved å sette opp pensjonsalderen i ett samfunn med relativ høy arbeidsledighet vil det bare skape mer arbeidledighet i andre ” enden” , blant de unge. Politikerne er totalt maktesløse. En dag må de betale for sin kunnskapsløshet.

      • Nej nej vi importrar nya som sen de väl är svenska medborgare far tillbaka till sitt land. Det hela är ett geschäft.
        Anhöriginvandringen måste stoppas.

  48. Förr var Sverige framgångslandet som andra länder sände delegationer till för att studera närmare. Idag kommer bara bottenskrapet hit, med handgranater och Kalasjnikovs. Jag fruktar att när SD en gång väl får ta över (när det nu sker) är landet för länge sedan bortom räddning. Då kommer det inte att räcka med att stänga gränsen. Allting är förstört i grunden…..

  49. Björn: Har du någon kommentar till att Trump har vikit ner sig för Deep state och skrivit på den gigantiska migrant-amnestin?

  50. De som är pensionärer i dag har varit röstberättigade unde de senast 40-åren och därmed ansvariga för den situation vi ser idag.

    • Åh ja, vi pensionärer är nog som andra, vi har haft vår tid med slit(på riktigt), familjebildande, födslar o dödslar, uppnådda mål o desillusioner. Osv. Det var inte vi som slutade fostra våra barn och förkastade sunda o fungerande normer, d har yngre förmågor stått för. Identitetspolitik o vurmande för totalitära ideologier som islam o feminism är knappast vårt fel. Inte heller föraktet för vita män kan vi gamlingar ta på oss.

    • Har i HELA mitt liv röstat ”höger” och nu SD. Min pension är 7.500 kr per månad netto. På VILKET sätt menar du att jag kunde gjort något annorlunda?? Nej du Göran Persson rånade pensionsfonderna plus att han försämrade pensionerna kraftigt vilket han själv erkänner. Kom inte här och skyll alla pensionärer för de låga pensionerna. Bästa sättet att få rimliga pensioner är att ge politikerna samma genomsnittspensioner som för befolkningen i övrigt. Då blir det garanterat höjningar.

      • ”på VILKET sätt”

        1. Rösta annorlunda
        2. Övertyga vänner, grannar arbetskamrater mm.
        3. Delta i sammhällsdebatten, insändare, artiklar mm
        4. Engagera dig politiskt.
        5. Aktivism.
        6. Civil olydnad
        7. Revolution

        Hur många förslag behöver du?

        Det bästa sättet att få till höjda pensioner (vilket jag för övrigt förespråkar) är att göra kraftiga omprioriteringar, för det krävs nya politiker.

  51. Hur vore det om du undersöker hur det går med det ”Fisa-memo” dvs det hemligstämplade memo som nyligen delgavs kongressen och som fick många av dem att uttala att de var djupt chockade av det de hade läst, att innehållet var en värre skandal än watergate, att detta memo visar på metoder som inte borde få förekomma i en demokrati, att det var värre än fd KGB etc

    Trump har nu begärt att Jeff Sessions släpper innehållet i detta memo till allmänhetens kännedom.

    https://www.zerohedge.com/news/2018-01-27/trump-ignores-doj-warning-notifies-sessions-he-wants-fisa-memo-released

    Det är mycket bättre att du delger oss såna här saker än pittoreska bilder från en liten ort i USA

      • Det tycker jag också. Sånt får vi inte läsa om i annan media i samma utsträckning. Bra också att det skrivs något positivt om pensionärer. John med den andra krönikan verkar mest tycka att denna grupp är till besvär.

  52. Plus Björn att du kunde nämnt det faktum att över 2.000.000 (två miljoner) amerikaner nu får extra bonusar som en direkt följd av skattesänkningarna som Trump lyckats genomföra. Precis som du säger kommer detta aldrig rapporteras på svensk TV.

    • Inte tycker våra politrucker om att skatter sänks och att vanligt folk får det bättre i USA under Trumps ledarskap. Våra politrucker är upptagna med att förstöra Sverige och vårt samhälle, gratis sjukvård, socialbidrag, gratis skola och pensioner delas ut till utlänningar och kriminella från hela världen.

      Jag tror inte att en enda normal svensk kan tycka att det är bra..

  53. Jag började jobba vid 13 års ålder. Betalade skatt i 50 år. Har nu en pension på 8.500 kr. och får leva i ekonomisk misär. Ensamkommande afghanungdomar/-män kostar staten på ca 100.000 kr i månaden per skalle.

LÄMNA ETT SVAR