Det nationalistiska partiet Alternativ för Sverige (AfS) lanserade på måndagen sin första bussreklam. Inför det stundande EU-valet i maj kan partiets budskap om att lämna EU läsas på bussar i Västmanland och inom kort kommer annonser även synas på bussar i Örebro. Men redan första dagen stöter kampanjen på motstånd i lokaltidningar och sociala medier. Nu meddelar bussbolaget att de drar in Afs:s reklam.

*artikeln är uppdaterad*

Annonsen som är fäst på baksidan av bussarna uppmanar svenskarna att ”ta tillbaka makten” genom att lämna den europeiska unionen. Det är samma slogan som med framgång användes av lämna-sidan inför Brexit-folkomröstningen. På affischen finns också en adress från vilken man kan beställa valsedlar.

Lokaltidningen Fagersta-Posten (2019-04-30 bakom betalvägg) uppger att de talat med flera resenärer som rasar över hur Västmanlands lokaltrafik (VL) låtit ett ”rasistiskt parti” annonsera. En av personerna bakom kritiken är Västeråsbon Frida Pettersson som reagerat starkt eftersom hon vet vad partiet står för.

– Min man har ett efternamn som inte är svenskt, säger Pettersson.

LÄS ÄVEN: Alternativ för Sveriges valfinal i Stockholm avbokas

På måndagen publicerade Vestmanlands Läns Tidning (VLT) kritiska reaktioner mot bussbolaget. Redan på tisdagsmorgonen följde man upp med att ge plats åt en anonym insändare från en ”busschaufför”. Personen anser att man säljer reklamplats åt rasismen.

Attackerar i sociala medier
I sociala medier engagerar sig ett antal personer för att annonserna ska tas bort från bussarna genom att bland annat skriva på bussbolagets Facebooksida. Västmanlands lokaltrafik meddelar nu att man sammankallar sitt etiska råd för att diskutera annonseringen redan på Valborgsmässoafton.

https://www.facebook.com/permalink.php?story_fbid=1725529204217381&id=229786353791681

Flera kommer till försvar
Samtidigt som flera personer kritiserar bussbolaget är det också många som försvarar annonseringen med att det handlar om yttrandefrihet och demokrati i en valrörelse. En person frågar ”betyder det att vi kan slippa annan reklam vi inte gillar på bussarna som spelreklam?”.


Stänger ner trots att reklamen följde riktlinjerna
Men nu i eftermiddags meddelar alltså bussbolaget att man viker sig för påtryckningarna. Till VLT säger förvaltningsdirektör Arne Andersson att de ”avslutar och monterar ner reklamen”.

Samtidigt konstaterar Andersson att Afs:s reklam ”följde våra riktlinjer” men att det ”känns korrekt” att stänga ner reklamen efter att den ”väckt starka reaktioner”.

https://www.facebook.com/270592853332987/posts/882212898837643/

Kasselstrand: ”Vek sig för vänsterextremister”
Samhällsnytt har kontaktat Alternativ för Sveriges partiledare Gustav Kasselstrand för en kommentar rörande drevet.

– Länstrafiken vek sig för det lilla drev som vänsterextremister skapat med hjälp av lokaltidningen VLT. En enda vinklad artikel full av lögner var allt som krävdes för att yttrandefriheten skulle förlora. Jag är tyvärr inte förvånad. Det är ett allvarligt hot mot demokratin när vi Alternativ för Sverige förbjuds att annonsera på samma villkor som alla andra partier.

– Utan medias vinklade rapportering hade troligen kampanjen aldrig avbokats, så det är uppenbart att media utgör ett av de stora hoten mot demokratin i Sverige. Istället för att granska makten väljer media att springa maktens ärenden. Det påminner om någon korrupt diktatur i forna östblocket.

LÄS ÄVEN: Alternativ för Sverige fick in annons i DN – nu stoppas partiets valinformation