Till 2035 satsar Airbus på att bygga vätgasdrivna flygplan, något som kommer att kräva helt nya slags flygplan. På Boeing är man dock övertygade om att biobränsle är den enda realistiska vägen framåt.

Då Airbus visar upp hur företagets framtida flygplan kan se ut är det två varianter det står mellan – en med en rejäl vätgastank där bak eller hela planet utformat som en vinge.

Matthieu Thomas är en av de huvudansvariga för utformningen av Airbus nya flygplan. Om mindre än 15 år ska bland andra han ha tagit fram de nya planen, något som vanligtvis brukar ta avsevärt längre tid. Denna gång handlar det dessutom om att ersätta vanlig fossil jetdrift med någon form av vätgasdrift.

– Det är verkligen en stor utmaning för oss och vi investerar en massa i det här projektet som också kräver mycket ny kompetens, säger Matthieu Thomas på Airbus till SvD.

Vätgas bästa lösningen

Flyget står för 2-3 procent av de globala utsläppen av koldioxid och enligt Thomas är vätgas den bästa lösningen för branschen. Arbetet som väntar handlar både om vilken utformning planen kan få och vilken typ av vätgasdrift det blir.

– De två stora utmaningarna är snarast att få igång tillverkning av grön vätgas och att göra vätgasen tillgänglig på flygplatserna, säger Matthieu Thomas.

Boeing föredrar biobränsle

Enligt konkurrenten Boeings vd David Calhoun är det i stället biobränsle som är det enda realistiska alternativet under de närmaste 30 åren. Redan i dagens plan går det dessutom att blanda i hälften biobränsle.

Boeing har lovat att deras plan ska klara att flyga helt med biobränsle redan till 2030. Ett stort problem är dock att det finns så lite biobränsle att få tag på och att det kostar betydligt mer än fossilt flygbränsle.