För att avskräcka vad man kallar “ogillandemobbar” från att avsiktligt lämna negativa omdömen på videor från kreatörer och kanaler har plattformen på prov börjat dölja antalet nedtummar.

Efter förändringen syns antalet upp- och nedtummar i kreatörens personliga panel på plattformen men på själva videosidan för allmänheten syns bara upptummarna.

Enligt Google gör man detta för att ett stort antal negativa omdömen kan påverka en kreatörs välbefinnande negativt och riskerar “motivera en riktad kampanj av ogillanden på en kreatörs video”.

LÄS ÄVEN: Google raderar tusentals negativa omdömen om appen Robinhood

Till en början kommer förändringen bara att omfatta ett fåtal, men kan utökas baserat på deras feedback.

Youtubes mest nedtummade video sägs vara deras egen Rewind 2018, med 19 miljoner nedtummar mot 2,9 miljoner upp. Videon var en tillbakablick över det gångna året på plattformen och publiken ansåg att Youtube inte förstått vad användarna gillar och att man fokuserade för mycket på kändisar och märken i stället för dess många populära kreatörer.

Impopulära politiker

Sedan Joe Biden tog över presidentposten i USA har Vita husets Youtube-kanal både tappat dramatiskt med tittare men även översköljts med negativa omdömen, något som nyligen ledde till att man stängde av kommentarsfunktionen.

I Sverige blev C-ledaren Annie Lööfs personliga Youtube-kanal ett liknande magplask då hennes videor får en överväldigande majoritet negativa omdömen.