I takt med att antalet streamingtjänster på nätet ökar överger alltfler de traditionella tv-kanalerna, och framöver kommer mätföretaget MMS att ta med Youtube i sina mätningar.

Youtube och Netflix är ett par av de populäraste streamingtjänsterna på nätet som håller på att bli ett reellt hot mot tv-kanalerna. Ofta handlar det om att man föredrar ett mer flexibelt tittande, där man kan bestämma var, när och hur i kontrast till tv-kanalernas fasta tablåer.

Med start under första halvåret 2021 kommer tv-branschens gemensamma mätföretag MMS att inkludera Youtube i sina mätningar.

– Det är alltså alla tv-bolag och alla nätaktörer som jobbar med rörligt innehåll som har sagt att de anser att Youtube är en så pass viktig aktör att de är beredda att låta oss titta på en speciallmodell, säger Magnus Anshelm som är VD på mätföretaget MMS till Sveriges Radio.

Sverige testmarknad

Då 95 procent i Sverige har tillgång till en bredbandsuppkoppling är Sverige en av Googles testmarknader för att mäta Youtube-data jämfört med tv-tittande.

Det långsiktiga målet är att inte bara att mäta hur mycket vi tittar på Youtube utan också vad vi tittar på.

40 minuter

Den första MMS-datan för Youtube-tittande under perioden 17 augusti till 11 oktober visar att svenskar över 16 år i snitt tog del av 40 minuters innehåll på plattformen per dag.