Det äts för lite fläsk i Sverige idag anser köttbranschen. Men nu ska den trenden brytas. Ett EU-stöd på 27 miljoner kronor har beviljats för att öka fläskätandet inom de grupper i landet där konsumtionen idag är låg eller obefintlig.

Det är Branschorganisationen Svenskt kött som tillsammans med sin danska motsvarighet får dela på 26,9 miljoner kronor i EU-stöd för en marknadsföringskampanj med namnet ”Gilla gris”. Kampanjen ska pågå i tre år och kommer framför allt att rikta in sig på att etablera fläskätande hos den yngre generationen.

En del av pengarna ska gå till ett antal så kallade matlagningsinfluencers som kan sprida budskapet till sina följare och på sociala medier. EU-myndigheten Chafea skriver på sin webbplats att ”målet med kampanjen är att öka konsumtionen, vilket kommer att ha en positiv effekt på den europeiska grisköttsindustrin”.

Enligt myndigheten äter unga i Skandinavien idag på tok för lite fläskkött och ser heller inte fläsk som trendigt. Chafea tecknar inte någon bakgrund till varför utvecklingen i Sverige har gott åt i den riktningen.