Vårdguiden har gjort sig skyldig till vad som av experter beskrivs som det ”värsta svenska integritetshaveriet i mannaminne”. Inspelade telefonsamtal som sträcker sig tillbaka till år 2013 har funnits tillgängliga på internet för vem som helst att lyssna på. I samtalen framkommer dessutom både personnummer och telefonnummer.

I dag avslöjar datortidningen Computer Sweden hur sjukvårdsupplysningen 1177 Vårdguiden helt i strid med svensk patientsäkerhet och hänsyn till personlig integritet haft känsliga telefonsamtal från oroliga människor publicerade på en hemsida utan minsta sekretess.

Det handlar om sammanlagt 2,7 miljoner inspelade telefonsamtal med hela 170 000 timmar av känsliga samtal. I dagsläget finns det ännu inga uppgifter hur länge dessa ljudfiler har varit tillgängliga för vem som helst på internet men ljudfilerna i arkivet har dateringar som sträcker sig mellan år 2013 och 2019.

Enligt tidningen som granskat arkivet och lyssnat igenom ett flertal samtal handlar det om mycket känsliga uppgifter. De personer som ringer in beskriver sina sjukdomar, symptom, mediciner, tidigare behandlingar och i många fall uppges även personnummer och telefonnummer. Computer Swedens chefredaktör Marcus Jerräng beskriver läckan som det ”värsta svenska integritetshaveriet i mannaminne”.


Ljudfilerna namnges med inringarens telefonnummer.

Vårdguiden 1177 drivs av bolaget Inera, som i sin tur ägs av Sveriges Kommuner och Landsting, SKL. De känsliga telefonsamtalen har legat öppna genom en underleverantör. Företaget heter Medicall och tar emot inkommande telefonsamtal under obekväma arbetstider med hjälp av svensk sjukvårdspersonal stationerad i Thailand.

När Computer Sweden konfronterar Medicalls vd Davide Nyblom om integritetshaveriet lägger han på luren.

Medicall använder sig av ett molnbaserat system för att hantera telefonsamtalen och detta system levereras av bolaget Voice Integrate Nordic. Tommy Ekström är vd för Voice Integrate Nordic och kommenterar haveriet.

– Detta är katastrofalt, det är ju känsliga uppgifter. Vi hade ingen aning om att det låg till så här. Vi ska naturligtvis se över våra system och kolla upp vad som kan ha hänt.