Omfattande tekniska problem har rapporterats med de trygghetslarm som äldre i landet utrustas med för att vid behov snabbt komma i kontakt med akutvård. Men nu visar det sig att tekniken inte är det enda som inte fungerar – en utredning efter att en 92-årig kvinna i Luleå avlidit slår fast att larmoperatören ignorerat larm från kvinnan hela åtta gånger.
Politiska prioriteringar av andra ökande utgiftsområden har som Samhällsnytt tidigare rapporterat om lett till omfattande sparbeting och nedskärningar i äldreomsorgen. Problemen har ställts på sin spets under coronapandemin då resursbrist och andra missförhållanden blivit smärtsamt tydliga genom bland annat massdöden på äldreboenden.
LÄS ÄVEN: Regeringen tvingas erkänna: Politiskt vanstyre bakom massdöd på äldreboenden
Dokument som ansvariga gömt undan men SVT grävt fram visar att det i det aktuella fallet med en avliden 92-årig kvinnan inte var något fel på trygghetslarmet. Larmen gick fram samtliga åtta gånger (!) men larmoperatören Tunstall tog dem inte på allvar. När en patrull till slut skickades ut fyra timmar efter det sista larmet var kvinnan död.
Inte tekniska problem
Händelsen inträffade på kvällen den 14 oktober. En vecka tidigare hade Tunstall bytt till en ny teknisk larmplattform. Företagen har i den utredning som företogs hänvisat till Inkörningsproblem med denna som skäl till att den gamla kvinnan inte fick hjälp.
Men när SVT granskat dokumenten framgår det att den verkliga orsaken till att kvinnan avled var en annan – fem olika larmoperatörer tog emot sammanlagt åtta larm från kvinnan mellan klockan 20 och 21:30 men struntade i att kontakta kommunen så att nattpatrullen kunde rycka ut.
Fyra timmar senare, klockan 01.30 på natten, upptäckte en annan larmoperatör att de åtta larmen ignorerats och kontaktade kommunen. Ytterligare en dryg halvtimme senare, klockan 02.00 anlände nattpatrullen till kvinnans bostad men kunde inte göra annat än att konstatera att hon dött.
LÄS ÄVEN: Åtta av tio kommuner står inför nedskärningar – äldreomsorg och skola drabbas hårt
Kommunen lägger ansvaret på Tunstall
I kommunens internutredning riktas skarp kritik mot hur Tunstall hanterat situationen. Man skriver:
Förutom försenad svarstid har larmen inte hanterats enligt gängse rutin vid ingen talkontakt/tysta larm och fallarm med konsekvensen att nattpatrullen inte hade kännedom om larmen. Socialförvaltningen har inte fått någon förklaring från Tunstall om varför operatörerna inte följt rutinerna.
Däremot anser Luleå kommun inte att de själva begått något fel i hur man hanterar och finansierar äldreomsorgen som kan ha bidragit till de missförhållanden som i det aktuella fallet fick dödlig utgång.
Den sammantagna slutsatsen är att kommunens agerande varit förenligt med de bestämmelser som gäller för socialtjänsten. Något missförhållande i nämndens verksamhet bedöms inte föreligga.
Tunstalls VD passiv
Tunstalls vd Johan Lenander uppger till SVT att han hittills inte engagerat sig i att läsa kommunens utredning men lovar efter att statstelevisionen hört av sig att göra det.
Han har i dagsläget ingen förklaring till att fem av hans operatörer ignorerat larm från kvinnan som avled eftersom han inte pratat med dem. Men även det lovar han nu att göra.
Att det gick som det gick kallar Lenander för “olyckligt”.
LÄS ÄVEN: Satsningar på migration och nedskärningar på äldreomsorgen i regeringens vårbudget
Kommentarer förhandsgranskas inte av Samnytt och är inte redaktionellt material. Du är själv juridiskt ansvarig för det du skriver i kommentarsfältet. Klicka här för att läsa våra kommentarsregler.