Adidas har tillsammans med bland annat Svenska fotbollsförbundet lanserat en kampanj för att normalisera islam i Sverige.

Sportklädesföretaget har anlitat pr-byrån Obeya för att lansera kampanjen “Från soluppgång till solnedgång”. Det rapporterar Resume.

LÄS ÄVEN: Nike lanserade Hijab Pro för kvinnor: ”Den sitter tajt och säkert”

Kampanjen uppges vara riktad mot de “en miljon muslimer” som bor i landet. Redwaan Hossain är Adidas Comms Manager i Sverige och enligt honom vill företaget enbart ge tips och råd inför den muslimska fastemånaden ramadan.

– Trots att intresset växer för träning under ramadan är informationen fragmenterad. Många muslimer fastar under ramadan och vill hålla i sin träning, men vet inte riktigt hur de ska göra, säger Redwaan Hossain.

Adidas anordnar kampanjen tillsammans med Svenska fotbollsförbundet, Svenska basketförbundet och Marathongruppen.

Hyllas av muslimpartiet

Mikail Yüksel, ledare för muslimpartiet Nyans, är nöjd över att Adidas “markerar mot islamofobi”.

LÄS ÄVEN: Ledande flygbolag islamiseras – slöja blir del av uniformer