Adidas har tillsammans med bland annat Svenska fotbollsförbundet lanserat en kampanj för att normalisera islam i Sverige.
Sportklädesföretaget har anlitat pr-byrån Obeya för att lansera kampanjen “Från soluppgång till solnedgång”. Det rapporterar Resume.
LÄS ÄVEN: Nike lanserade Hijab Pro för kvinnor: ”Den sitter tajt och säkert”
Kampanjen uppges vara riktad mot de “en miljon muslimer” som bor i landet. Redwaan Hossain är Adidas Comms Manager i Sverige och enligt honom vill företaget enbart ge tips och råd inför den muslimska fastemånaden ramadan.
– Trots att intresset växer för träning under ramadan är informationen fragmenterad. Många muslimer fastar under ramadan och vill hålla i sin träning, men vet inte riktigt hur de ska göra, säger Redwaan Hossain.
Missa inte vårt PLUS-innehåll!
Adidas anordnar kampanjen tillsammans med Svenska fotbollsförbundet, Svenska basketförbundet och Marathongruppen.
Hyllas av muslimpartiet
Mikail Yüksel, ledare för muslimpartiet Nyans, är nöjd över att Adidas “markerar mot islamofobi”.
LÄS ÄVEN: Ledande flygbolag islamiseras – slöja blir del av uniformer
Kommentarer förhandsgranskas inte av Samnytt och är inte redaktionellt material. Du är själv juridiskt ansvarig för det du skriver i kommentarsfältet. Klicka här för att läsa våra kommentarsregler.