AfS vill slopa punktskatterna på drivmedel – ska kosta 10 kronor
Gustav Kasselstrand, partiledare Alternativ för Sverige. Foto: Petr Kratochvil / faksimil Fakebook

Sverige har det högsta dieselpriset i Europa, mer än två kronor högre än Storbritannien som hamnar på andra plats. Gällande bensinpriset ligger Sverige i världstoppen. Som en reaktion mot detta lanserar Alternativ för Sverige (AfS) kampanjen “Utan bilen stannar Sverige”.

Partiet föreslår att helt slopa alla punktskatter på bensin och diesel, ett förslag som nästan skulle halvera priset på bensin. Enligt AfS skulle det hamna runt tio kronor litern.

Utan punktskatterna, som formellt kallas energiskatt och koldioxidskatt, skulle bensinpriset sänkas med cirka sju kronor litern och dieselpriset skulle sänkas med omkring fem kronor. Priset för att tanka en bensindriven bil med 60 liters tankvolym skulle sjunka med över 400 kronor medan motsvarande besparing för dieselbil skulle vara cirka 300 kronor, uppger partiet.

LÄS ÄVEN: Hotet: Diesel för 30 kronor per liter

”En kassako för staten”

– Vårt förslag är att alla punktskatter på bensin och diesel tas bort helt. Det är fullt möjligt. Det skulle omfördela 40 miljarder kronor från svenska staten till svenska folket. Det skulle skapa fler arbetstillfällen, en levande landsbygd och en enklare vardag för svenska folket, säger partiledaren Gustav Kasselstrand.

AfS-ledaren menar att Socialdemokraterna och Miljöpartiet ständigt höjt bränsleskatterna ”som en kassako för staten”. Istället för att straffbeskatta bilägare menar han att staten bör strama åt på andra områden.

– Staten kan enkelt finansiera detta genom att slopa det meningslösa biståndet, lägga ned onödiga myndigheter eller stoppa asylinvandringen, säger Kasselstrand.

Idag kostar en liter 95-oktanig bensin i stora delar av landet 17,79 kronor per liter medan dieseln kostar 19,47 kronor litern. Dieselpriset har ökat med över 80 öre sedan slutet av september.

Stötta Samnytt med Swish: 123 083 3350

Författare av texten

Almgren

Kommentarer förhandsgranskas inte av Samhällsnytt och är inte redaktionellt material. Du är själv juridiskt ansvarig för det du skriver i kommentarsfältet.