Organisationen Signal arbetar för att värna medborgarnas personliga integritet. I syfte att visa hur den som surfar på nätet får sitt privatliv kartlagt i detalj av aktörer kopplade till de stora IT-jättarna och reklamsyndikaten publicerade Signal ett antal annonser på Instagram. Men ärligheten blev för mycket för ägaren Facebook som snabbt bannade annonserna.

Annonserna som publicerades utformade så att de berättar varför en viss person får just den annonsen och att det beror på att han eller hon har ett visst yrke eller utbildning, har vissa intressen, bor på en viss plats, gillar visa prylar, har barn, är gift eller singel och så vidare.

Det här är inget som vanliga annonsörer skyltar med att de vet om sin målgrupp men är det sätt på vilket man riktar sin reklam för maximalt utbyte av annonseringen. Och hjälp med att samla in dessa uppgifter får annonsörerna av nätjättar som äger de stora sociala medieplattformarna.

Eftersom Instagram ägs av Facebook överförs alla FB-användares data och vice versa så att de två plattformarna får ett betydligt bredare och mer detaljerat register över sina användare än vad som annars skulle vara fallet.

Signal kunde med de här uppgifterna skapa annonser riktade till väl inringade målgrupper, såsom pilatesinstruktörer som gillar tecknade serier och bor I La Jolla i Kalifornien, eller kemiingenjörer som nyss fått barn, gillar k-pop och är bosatta i Berlin, eller nyskilda konsthistoriker i London som gillar motorcyklar och boxning.

I motsats till vanliga annonsörer uppgav man allt detta i själva annonsen till varför just den person fick reklamen till sin dator eller mobil. Signal ville inte sälja något utan bara informera om hur mycket nätet registrerar och lagrar om dig när du surfar.

Men den hör sortens transparens och upplysning av medborgarna gillas inte av Facebook. Det tog inte lång tid innan IT-jätten såg till att banna Signals annonser. Hur mycket plattformen vet om användarna är inget man vill att de ska vara medvetna om.