Det spanskgrundade modehuset Balenciaga har varit i blåsväder den senaste veckan. Efter att ha släppt en ny kampanj med BDSM-tema där barnmodeller stod i fokus har kritik och avståndstaganden haglat över det annars så populära varumärket – och de uppseendeväckande omständigheterna som uppdagas blir allt fler.

Det var fotografier med barnmodeller som höll i Balenciaga-nallebjörnar iförda bondagekläder som först väckte allmänhetens avsky på grund av olämpligheten i att blanda in barn i fetischrelaterat material.

Senare upptäckte någon med skarp syn att det i ett fotografi på en väska, från en separat produktfotografering, gömmer sig ett pappersutdrag på “Ashcroft vs Free Speech Coalition” – ett prejudikat från USA:s högsta domstol som vidgar rätten till barnpornografiskt material.

Ge bort Samnytt PLUS i julklapp! 🎄🎅

Överraska någon med en prenumeration på Samnytt Plus. Den perfekta julklappen för den som värdesätter ocensurerad journalistik.
Ge bort en prenumeration

Fler fotografier i samma stil upptäcktes

Samma typ av subtila anspelningar på pedofili och sexuell exploatering av barn återfinns i flera av modehusets fotografier. På ett annat foto, där en kvinna sitter i en kontorsstol med fötterna upp på ett skrivbord, gömmer sig en stapel med böcker. Den ena boken är “Fire from the sun” skriven av Michaël Borreman.

Boken innehåller exploatering av nakna småbarn som ser ut att befinna sig i någon typ av makaber ritual med blod. Samnytt varnar känsliga läsare för bilder som visas nedan.

På en annan bild står en man i samma New York-kontorsmiljö som kvinnan i ovannämnda fotografi. I en ram bakom honom finns ett certifikat tillhörande John Phillip Fisher – samme man som anklagats för att ha förgripit sig på sitt barnbarn från det att hon var fyra år tills dess att hon var 16 år fyllda.

Balenciaga raderar hela kampanjen

Balenciaga har efter kritiken gått ut med en ursäkt för att ha genomfört dessa fotograferingar, och kampanjen har raderats från samtliga plattformar som modehuset använder sig av.

Undertecknad har en bakgrund inom studier av och arbete med internationella lyxvarumärkens marknadsföring av mode. När en kampanj likt denna skapas är detaljerna oerhört viktiga eftersom man vill arbeta genomgående med ett specifikt framtaget koncept. Dessutom granskas allting av många yrkesverksamma innan det når publicering. Att utplaceringen av dessa dokument skulle vara en slump är därför mycket osannolikt.

LÄS ÄVEN: Kanye West sa att vita liv räknas – förlorar avtal med Balenciaga