➤ STOCKHOLM Imorgon onsdag lägger det rödgrönrosa styret i Stockholm fram sin budget, som bland annat innefattar ett förslag om så kallade miljözoner och förbud mot dieselbilar samt bensinbilar tillverkade innan 2009.

– Vi måste få ordning på Stockholms luft, säger Daniel Helldén (MP), trafikborgarråd, till Aftonbladet.

Samtidigt råder Helldén stockholmarna att vänta med eventuella köp av dieselbilar. ”Om man ska köra dieselbil i innerstan, låt bli att använda den i innerstan” [sic], säger han.

Regeringen behandlar just nu förslaget men redan i sin regeringsförklaring gav statsminister Stefan Löfven (S) grönt ljus till miljözoner som möjliggör för Sveriges kommuner att stänga ute äldre bensin- och dieselbilar i vissa områden.

Transportstyrelsen har föreslagit två slags miljözoner.

Miljözon klass 2: omfattar personbil, lätt lastbil och lätt buss. Här krävs att fordon som drivs med diesel uppfyller kraven för Euro 6 och fordon som drivs med bensin, etanol eller gas uppfyller kraven för Euro 5.

Miljözon klass 3: omfattar personbilar, motorcyklar, mopeder klass I och lätta och tunga lastbilar och bussar. Här krävs att de lätta fordonen drivs med el eller vätgas och att de tunga fordonen drivs med el eller vätgas, eller är av typen elhybrid som uppfyller kraven för Euro 6.

För Stockholm kan en mindre miljözon införas i Gamla stan där endast el- och laddhybrider tillåts. Den andra zonen omringar hela Stockholms innerstad där också alla bensinbilar tillverkade före 2009 och alla dieselbilar förutom de med senaste reningen, Euro 6, förbjuds.

Enligt Helldén står samtliga partier i kommunstyrelsen bakom förslaget med miljözoner.

Nu inväntar man bara regeringens förslag och förordningstexter om vad det blir för regelverk för att sedan skrida till verket.