Efter att Richard Jomshof (SD) sagt att vill begränsa islams symboler i offentligheten rasar Centerpartiet som kräver att regeringspartierna M, KD och L agerar och markerar.

Gör det olagligt att visa upp islamiska symboler som halvmånar och minareter offentligt. Det anser sverigedemokraten Richard Jomshof, som menar att symbolerna för många representerar något farligt och dåligt.

Han ser moskéer som symboler för en religion som inte kan jämkas med det svenska samhällets värderingar och normer, och att det i grund och botten är en väldigt främmande och imperialistisk ideologi. Han konstaterar samtidigt att det inte finns ett enda fungerande muslimskt land i dag.

LÄS ÄVEN: SD: Förbjud symboler för islam i offentligheten

Detta blev för mycket för Centerpartiet där både partiledare Muharrem Demirok och partiets migrationspolitiske talesperson Jonny Cato rasar.

I en intervju med TT säger Demirok att uttalandet är ”oerhört allvarligt” och att han tror att ”de flesta börjar bli vana vid att Richard Jomshof och Sverigedemokraterna ägnar all sin tid åt att så splittring och hat”.

– Det är en fortsättning på det som vi har sett sedan Sverigedemokraterna fick tillträde till regeringskansliet. De fortsätter sin hatpredikan med ännu större emfas, säger Demirok.

LÄS ÄVEN: Turkiske C-ledaren: ”Åkesson är ett säkerhetshot”

Cato tycker att uttalandet är ”för jävligt”.

– Det här innebär att SD:s rasism når nya gränser, där man gör det tydligt att man vill kasta våra grundläggande religionsfriheter och rättigheter i papperskorgen, säger han till Aftonbladet.

Cato kräver att M, KD och L tydligt markerar att gränsen nu är nådd för SD.

– Här måste gränsen gå, annars är alla liberala, frihetliga och borgerliga värderingar kastade överbord, säger han.

”Islamhatare”

Ytterligare en kritiker på vänsterkanten är Socialdemokraternas gruppledare i riksdagen, Lena Hallengren.

– Det här följer den linje som han alltid har drivit. Han är en islamhatare måste man väl ändå säga, jag tror att han skulle beskriva sig själv som det. För varje uttalande som han gör, hur extremt den än må vara, så är det som att andra vänjer sig, säger Hallengren.

Får stöd från minister

Från Tidöpartierna får vänstern stöd från jämställdhetsminister (L) Paulina Brandberg.

”Jag är stolt över att Sverige är ett mångreligiöst land. Det är en följd av vår religionsfrihet, som tillsammans med andra fri- och rättigheter utgör grunden för vår liberala demokrati. Självklart ska religiösa symboler få synas. Bedrövligt att en sådan sak ska behöva påtalas”, skriver Brandberg på X.