En läsare till Samhällsnytt har nappat på Dagens Nyheters erbjudande om en gratis provprenumeration som skulle avslutas automatiskt. Men att bli av med den vänsterliberala tidningen har visat sig vara svårare än så. ”Dagens Nyheter slår rekord i antal prenumeranter”, stoltserade tidningen med i april.

Under maj månad hade Dagens Nyheter en digital provprenumeration som lockade intet ont anande nyhetskonsumenter med att låsa upp digitalt innehåll till slutet av maj. Därefter skulle prenumerationen avslutas automatiskt – på det sättet skulle provprenumeranterna slippa bekymmer med att jaga kundtjänsten och avsluta prenumerationen i flera led vilket annars är vanligt förekommande vid digitala prenumerationer.

En av Samhällsnytts läsare har gjort beställningen av DN och fått följande orderbekräftelse med villkor för uppsägningen av prenumerationen där det betonades att prenumerationen avslutas automatiskt när provperioden är slut:

Prenumerationen skulle avslutas den 31 maj enligt villkoren. När mannen den 2 juni fått ett nyhetsbrev från DN där han titulerades som kund började han ana oråd och kontaktade tidningens kundtjänst via chatt.  Hans misstankar besannades när personal på kundtjänsten beskyllde honom för att ha missat datum när provprenumerationen skulle avslutas. Personalen ska dock ha gjort ett undantag för honom ”nu” och ska ha makulerat fakturan, men markerade samtidigt att han borde ha detta ”i åtanke fortsättningsvis”.

När mannen konfronterade kundtjänst med villkoret där det framgår att han inte skulle behöva göra något och att prenumerationen skulle avslutas automatiskt tvärvände Dagens Nyheters kundtjänst och påstod blixtsnabbt att detta var ”felaktigt” och är felanmäld. Strax därefter avslutade kundtjänsten konversationen:

När Samhällsnytt via mail kontaktar Nicolas Larsson, kommersiell chef på DN, förnekar han problemet och menar att det var prenumerantens fel – trots bevis på motsatsen:

”DN har under våren haft två helt kostnadsfria provkampanjer som avslutats automatiskt och utan förpliktelser att betala något. Vi har haft enstaka fall där prenumeranter av misstag tagit ett annat erbjudande och då kontaktat oss då de fått en faktura. Dessa avslutar vi då självklart.”

Den besvikna läsaren ger dock inte mycket för den förklaringen och menar att detta ska vara en del av en vilseledande och uttänkt marknadsstrategi:

– Kundtjänsten kände till att villkoren i erbjudandet var felaktiga. Trots det skriver hon inte det direkt och ber om ursäkt utan lägger det på bogen att de är överseende och så kundanpassat generösa att de river fakturan som annars skulle ha skickats till mig. Därutöver mästrar hon mig med att jag bör tänka mig för i framtiden och noga läsa avtal.

– Hade jag inte brytt mig om dagens aningen diffusa mail så hade tiden tickat på och de hade säkerligen inte varit så ”generösa” den dag fakturan blivit realiserad. Det kan säkert drabba en och annan. Det kan också kallas bondfångeri.

Hur säker är du på att du verkligen har avslutat prenumerationen nu och inte kommer att få en faktura från DN?

– Skulle inte bli så värst förvånad om det kommer faktura framöver. Kundtjänstens beteende påminde mest om en hästhandlare alternativt oseriös telemarketingsäljare, från första svaret till hennes abrupta flykt från chatten.

I slutet av april gick DN ut med att antalet digitala prenumerationer har nått 200 tusen vilket framställdes som ett rekord och ”en milstolpe i utvecklingen”. I detta ska inte de gratis provprenumerationerna ha räknats in. Den siffran kan dock ifrågasättas om flera gratisprenumerationer omvandlats till vanliga betalprenumerationer på samma sätt som ovan.

Samhällsnytt har frågat Nicolas Larsson om det rekordstora antalet betalande prenumeranter som DN rapporterat om egentligen beror på bedrägliga marknadsföringsmetoder samt om DNs prenumeranter kan lita på tidningen. Vi har även konfronterat honom med att det finns kunder som bevisligen vilseleddes av DN och tidningens kundtjänst.

I ett mejlsvar till Samhällsnytt tvärvänder Larsson och medger att han känner till sådana fall, men att det ska ha varit endast ”en handfull”. Mats Dagerlind, Samhällsnytts ansvarig utgivare, som också blivit drabbad av DNs tvivelaktiga marknadsföring, ger inte mycket för Larssons försäkringar:

– Själv försökte jag avsluta min gratis prenumeration flera gånger, men fakturor fortsätter att komma. Det jobbiga är att man måste tjafsa både med DN och Klarna som hanterar fakturafrågor – och bägge sidor skyller på varandra.