Nu kampanjar Myndigheten för samhällsskydd och beredskap, MSB, med reklamfilmer, annonstavlor och riktade Facebookinlägg. Dagens Nyheter riktar kritik mot MSB:s bristfälliga prestationer i en ledare.
I kampanjen vill man förmedla information om att krisinformation.se publicerar allt som Sveriges medborgare behöver veta inför katastrofer. Detta då endast 25 procent av alla svenskar känner till att staten har en beredskapshemsida.
https://www.facebook.com/Krisinformation/videos/vb.215461358466245/3086700408222073/?type=2&theater
Men Lisa Magnusson riktar kritik mot myndigheten. Hon skriver i en ledare på DN att påståendet i kampanjen inte stämmer.
I ledaren skriver hon att “krisinformation.se är verkligen inget för den som vill ha krisinformation”, och att hemsidan endast består av röriga rubriker och sidor utan verkligt innehåll.
“Mest av allt påminner detta om ett grupparbete från ett gäng skoltrötta högstadieelever”, skriver Magnusson.
Myndighetens årsbudget är totalt 1,2 miljarder kronor – och över 1000 personer är anställda. Skribenten menar att informationen som medborgarna får ta del av borde vara mycket bättre än den är nu med tanke på de enorma resurserna som finns tillgängliga.