Från shopping genom några få musklick till digitala tjänster har digitala verksamheter gjort enorm succé i Europa. Digitala försäljningar, också kallat e-handel, blir viktigare och viktigare för svenska företag – och för resten av Europa.
Vad menas med en digital verksamhet?
Det finns ingen exakt definition för vad som är en digital verksamhet, men onlinebutiker och andra produkter som säljer online kan räknas som digitala verksamheter. En verksamhet kan vara både digital och traditionell, som t.ex. Elgiganten som låter dig köpa online men också har fysiska butiker.
Andra digitala verksamheter säljer bara online, som Amazon i Sverige. Vissa är helt och hållet digitala eftersom inte ens produkterna som säljs är fysiska. Exempel på sådant kan vara ljudböcker och streamingtjänster.
Exempel på kategorier av digitala verksamheter
Spel och sportsbetting
En annan form av digitala tjänster är spel, lotto och betting. Att spela casino på nätet är idag populärare än att spela i fysiskt casino, och att betta på sporter och dra lotter är också mycket enklare online.
Hasardspelsindustrin är en där mycket pengar tjänas in, och att det nu fungerar ännu enklare online gör att det är enklare än någonsin att börja spela. Att sluta blir dock också enklare; Spelpaus ger spelare chansen att stänga av hasardspel för sig själva både i svenska onlinecasinon och i de fysiska casinon som finns.
Musik- och Videostreamingtjänster
Musikstreamingtjänster är en av de populäraste digitala varorna man köper. Färre lyssnar på radio, och studier visar att 70% av svenskar använder Spotify, som just nu är den största musikstreamingtjänsten. Musiktjänster låter spelare lyssna på sina favoritartister, ladda ner musik de älskar och utforska nytt på ett sätt som dessutom stödjer artisterna. Det finns olika modeller av musiktjänster, som att man antingen betalar för att köpa en sång, som på iTunes, eller att man betalar månadsvis, som Spotify eller Youtube Music.
När det gäller video så har streamingtjänster som Netflix och BBC blivit väldigt stora i Europa.
Klädbutiker
Trots att man inte kan prova på kläder online är e-handel inom mode väldigt populärt. En onlinebutik ger kunder chansen att surfa i lugn och ro och välja från många webbsidor över hela världen som säljer kläder. Sökfunktioner och filter gör det enklare att kolla igenom vad man är intresserad av på ett sätt som inte var möjligt förr.
Varför digitala verksamheter är grunden för framtidens innovation
Det finns många anledningar att tro att fler butiker kommer digitaliseras mer och mer av många anledningar. För det första så är det billigare i drift; ingen behöver jobba i kassan tack vare integrerade betalningsmetoder, kundtjänst kan hantera fler människor samtidigt och man slipper snattande kunder.
För kunderna är urvalet är också mycket större än om du besöker butik; med så många onlinetjänster som finns, och faktumet att man kan söka över hela internet för att hitta försäljare världen runt.
Det digitala verkar vara vad vi vill ha; det är enkelt att man vill beställa hem vad man vill ha, eller helt enkelt prenumerera för att få tillgång till film, musik och böcker istället för att köpa en fysisk produkt som tar plats. Det kan dessutom se snabbt och på ett så opersonligt sätt att man slipper ta sina airpods ur öronen.