Kriminalpolitik var min huvudsakliga syssla och ansvarsområde när jag satt i riksdagen. Jag var den som la flest förslag av alla och många handlade om straffnivån, eller påföljdsnivån som det så fint heter. Den är löjeväckande låg i Sverige och ett nyligt fall påminner oss om detta. Den SD-stödda regeringen har tillsatt en utredning för att komma till rätta med detta men det återstår att de om det blir tillräckligt.
Mycket har hänt sedan SD kom in i Riksdagen år 2010. De förslag jag la då röstades ner av alla andra partier, inklusive Moderaterna och inklusive moderater som idag fortfarande är aktiva i antingen riksdag eller regering. Förslag som sänkt straffmyndighetsålder, slopad ungdomsrabatt och att 18-20-åringar inte ska åtnjuta straffrabatter vara bara några av de förslag som alla de andra röstade nej till, men som idag blivit regeringspolitik.
I åtta år stred jag för att dessa helt uppenbara lagförslag skulle bli verklighet. Det är ingen raketforskning egentligen men i detta arma land verkar det ha varit det. Så när vi äntligen fick till ett regeringsskifte bort från socialisterna så börjar det hända saker. I juli i år presenterades ett direktiv till utredning om att se över straffen för unga brottslingar. Där radar de nu upp mina gamla förslag, om än lite för vekt:
* Överväga en sänkning av straffmyndighetsåldern.
* Föreslå ändringar som innebär att lagöverträdare i åldersgruppen 18–20 år behandlas som andra myndiga vid straffmätningen.
* Föreslå ändringar som innebär att ålder ges minskad betydelse vid straffmätningen för unga lagöverträdare i åldern 15–17 år.
Läser man direktivet i mer detalj. De skriver:
I januari 2022 slopades straffreduktionen för unga myndiga vid allvarlig brottslighet. Det finns nu skäl att gå vidare och avskaffa straffreduktionen för gruppen 18–20 år helt.
Äntligen säger jag bara. Det borde skett för 13 år sen när jag först föreslog det, men som sagt, svenska politiker har varit fega och uppenbarligen inte förstått allvaret i Sveriges situation.
Omyndiga brottslingar
I direktivet ingår alltså även att se över straffen för de som är under 18 år. År 2011 föreslog jag, och varje år därefter mer detaljerat, också reformer för att slopa straffrabatterna för gruppen 15-17-åringar, som åtnjuter löjligt höga straffrabatter. Den situationen påmindes vi om häromdagen, som Samnytt rapporterade om.
Det var den 16-årige Aydin Ilyass Shojaee från Iran som döms till ynka fyra års ungdomsvård för den gängkriminella dödsskjutningen i inomhuscentrumet Emporia i Malmö där han också allvarligt skadesköt en förbipasserande kvinna som var ute och handlade. Fyra år. För ett mord. Och en skadeskjutning. Sverige är patetiskt.
I direktivet ska nu regeringen göra någon form av åtgärder rörande detta. De skriver:
Den nuvarande ordningen för straffrättslig särbehandling av unga lagöverträdare i åldersgruppen 15–17 år innebär att det vid påföljdsbestämningen i vissa fall tas för stor hänsyn till den tilltalades ålder på bekostnad av att utgångspunkten för reaktionen ska vara hur svårt brottet är.
Det medför att utdömda straff inte tillräckligt återspeglar brottslighetens allvar och inte innefattar en tillräckligt kraftfull reaktion.
Det menar ni inte. I direktivet hänvisar de till en statlig offentlig utredning, Slopad straffrabatt för unga myndiga, SOU 2018:85, och att de modeller för straffreduktion som där diskuteras “kan tjäna som utgångspunkt för övervägandena”. SOU:n diskuterade olika modeller för strafflindring, som jag inte behöver gå närmare in på, utan kan konstatera att en av modellerna är bättre än de andra (de hade fyra olika).
Som jag skrev i mina riksdagsmotioner anser jag dock fortfarande att vissa brott är av den typen att ingen straffrabatt ska ges alls. Till exempel mord men även andra grymheter såsom bestialiska våldtäkter eller misshandelsfall, skjutningar samt allt som egentligen kan kopplas till kriminella gäng. Där ska även olaga hot ingå och dessutom straffas mycket hårdare.
I mitt förslag om DIKO-lagar tog jag upp detta, att begås ett brott inom ramen för organiserad brottslighet ska straffvärdet omedelbart vara avsevärt mycket högre och inga straffrabatter ges. Detta just för att organiserad brottslighet är en systemfara och den utsatte enskilde individen ofta väldigt utlämnad.
Positivt men frågetecken
I vilket fall så är det klart positivt att den SD-stödda regeringen nu ger sig in i dessa frågor, med en tydlig ambition att göra något åt det. Dock lämnar direktivet en viss oro då det skrivs att man ska “överväga” en sänkning av straffmyndighetsåldern, istället för att beskriva hur det ska ske. För en sänkning är helt uppenbart nödvändig, troligen till 12 eller 13 år.
Dessutom verkar man vidhålla en straffreduktion för de under 18 år även om brotten är grova eller inom ramen för organiserad brottslighet. Det borde man inte göra. För sådana brott bör straffreduktionen helt slopas och personen i fråga bör behandlas som vuxen. Ta Aydin Ilyass Shojaee som exempel.
Han mördade en person med berått mot och skadade en annan, inom ramen för organiserad brottslighet. Han förtjänar såklart inte att komma ut när han är 20 år gammal, eller 30, eller 40. Nu mördade han förvisso en gängledare, så ingen större förlust med andra ord, men det är självfallet principen som spelar roll här. Mord är och ska inte vara tillåtet och fyra år är patetiskt. Han hade ju fått samma straff om han mördat någon som inte var gängkriminell.
Så kontentan är att vi ser en tydlig positiv skillnad med den SD-stödda regeringen jämfört med om sossarna suttit kvar vid makten. Detta hade inte skett utan maktbytet och utan SD som eldade på. Men, man ser samtidigt ett tydligt arv av vänsterliberalerna i direktivet, som hade gjort sig förtjänt av att ha hårdare utgångspunkter. För det behövs ett paradigmskifte på riktigt även här.
Saktfärdigt
Sedan måste saktfärdigheten i detta kritiseras. Det står nämligen att “uppdraget ska redovisas senast den 10 januari 2025”. Att redovisa sådana uppdrag tidigare än utsatt datum sker sällan vad jag förstått så vi kan gott räkna med 1,5 år, vilket verkar orimligt. Dessutom, varför tillsattes inte utredningen för ett halvår sedan?
Med denna tidsplan hinner lagändringarna knappast träda i kraft innan valet 2026 och än mindre ge utslag i domstolar och på brottsligheten. Det är besynnerligt.
Det är samma saktfärdighet som har aviserats gällande migrationspolitiken, vars långsamma förändringstakt jag kritiserat flera gånger i denna tidning. Det finns ju ett val att vinna även 2026 och att då dra saker i långbänk på detta sätt har jag svårt att förstå. Dels krävs det snabba förändringar med tanke på det samhälle Sjuklövern skapat. Det kommer annars att ske många mord, rån, skjutningar, sprängningar och dylikt där förövarna fortsatt får löjligt låga straff. Och dels hinner denna regering inte åtnjuta väljarnas uppskattning för dessa positiva lagändringar.
Jag kan bara hoppas att regeringen uppdaterar tidsplanen för dessa ändringar, liksom för migrationspolitiken, för klockan tickar. Både för landet Sverige men även om de (eller snarare vi) vill vinna även nästa val.
Om du tyckte denna text var intressant och om du tycker Samnytt fyller en viktig funktion som motvikt till gammelmedia – bli prenumerant HÄR om du inte redan är det eller skicka en donation HÄR.
Kommentarer förhandsgranskas inte av Samnytt och är inte redaktionellt material. Du är själv juridiskt ansvarig för det du skriver i kommentarsfältet. Klicka här för att läsa våra kommentarsregler.