ELBILSCHOCKEN: Litet hål i kaross kostar 350 000 kronor att reparera
Bild: Privat.

Att ställa om till så kallad klimatsmart bilkörning med eldrift är inte alla förunnat. Bilarna är ofta väldigt dyra jämfört med en traditionell bensin- eller dieselbil. Det visar sig nu också att en reparation av enklare slag kan bli extremt dyrt. I Norge tar bilverkstäder runt 350 000 kronor för att laga ett hål i underredet troligen orsakat av ett stenskott.

Det är den norska tidningen Motor som efter att bilägare hört av sig slår larm om att ägare till elbilar kan få betala chockhöga priser även för mindre reparationer och verkstadsbesök. Det lilla hålet på bilden ovan vill en bilverkstad ha motsvarande 356 000 kronor för att åtgärda. En annan verkstad var lite billigare och begärde endast 337 000 kronor för jobbet.

– Vi förhåller oss till tillverkarens riktlinjer, försvarar sig ansvariga på de två märkesverkstäderna sina priserbjudanden.

Ingen av verkstäderna vill skylta med sina namn i media. Man menar att bilägarnas irritation över prissättningen bör kanaliseras till biltillverkaren.

LÄS ÄVEN: Chockhöjda priser för laddning av elbilar – 20 kronor milen

Får inte repareras som vanliga bilar

Om skadan uppstått på en traditionell bensin- eller dieselbil hade det varit en snabb, enkel och billig historia att åtgärda med en svets. Med elbilar är motsvarande reparation något helt annat, mer komplicerat, tidsödande och – framför allt – dyrare.

Förklaringen är det högspänningsbatteri som är bilens kraftkälla. Att svetsa i närheten av det går inte an. Hela batterilådan måste bytas ut och den ska innan montering bestrykas med en speciell tätningspasta som är extremt dyr – 130 000 kronor tuben. Men det förklarar ändå bara en dryg tredjedel av kostnaden.

LÄS ÄVEN: Svenska elnätet inte berett för anstormning av elbilar

Summan inkluderar inte byte av batteri. Om även det skadats när hålet uppstod skulle reparationskostnaden rasat i höjden ytterligare så mycket att den börjar närma sig vad det kostar att köpa en ny bil. De offerter som de två märkesverkstäderna lämnat skriver att prisuppgiften gäller förutsatt att det inte är någon skada på batteriet.

Tillverkaren inte beredd att tänka om

Hos importören, Jaguar Land Rover Norge förklarar man de höga reparationskostnaderna med att ett byte av hela batterilådan är den enda av tillverkaren godkända reparationsmetoden. Några planer på att ändra detta så att fordonen kan lagas på traditionellt sätt utan att garantin upphör att gälla finns inte.

Det har inte heller varit helt lätt för ägaren till bilen att hitta en verkstad som klarar av reparationen. Han uppger att han spenderat mycket tid på att leta rätt på en sådan verkstad och att bilen nu varit stående i två månader på grund av krånglet.

Försäkringsbolagen kritiska

Ett ljus i mörkret är ändå att försäkringsbolaget Gjensidige gett klartecken till att ersätta kostnaden – minus självrisken – för skadan. Men man uttrycker samtidigt missnöje med situationen och i andra liknande fall har man sagt nej till reparation och uppmanat ägaren att i stället skrota fordonet.

LÄS ÄVEN: Brinnande elbilar en potentiell mardröm för brandförsvaret

Hos försäkringsbolagen vill man se en ändring från biltillverkarna. Detta eftersom man – i motsats till vad tillverkaren hävdar – är övertygad om att sådana här skador kan repareras betydligt billigare utan att säkerheten äventyras. Skador av det här slaget med små hål i underredet uppges vara vanligt förekommande.

Elbilars klimatsmarthet ifrågasätts

Kritiker har inte bara reagerat på den extremt höga kostnaden för reparation av en elbil. Experter menar också att detta med att stora delar av bilen måste kasseras och bytas ut i stället för att lagas sätter frågetecken för fordonets påstådda klimatsmarthet.

LÄS ÄVEN: ”Klimatsmarta” elbilar större CO2-bovar än dieselbilar

Det mindre miljöavtryck som det innebär att köra på eldrift kan lätt komma att ätas upp av de miljökonsekvenser som det inte alls särskilt klimatsmarta sättet att reparera elbilarna medför. Att relativt nya bilar skrotas till följd av för höga reparationskostnader är förstås ännu sämre för miljön.

Bilägaren i det aktuella fallet är kritisk till att de här baksidorna med att byta till elbil för miljön och klimatet inte kommuniceras av vare sig politiker eller biltillverkarna. Inte ens konsumentskyddsmyndigheterna har varit pigga på att strö smolk i bägaren genom att lyfta fram dessa frågor.

Stötta Samnytt med Swish: 123 083 3350

Författare av texten

Mats Dagerlind

Kommentarer förhandsgranskas inte av Samhällsnytt och är inte redaktionellt material. Du är själv juridiskt ansvarig för det du skriver i kommentarsfältet.