I Göteborgs-Postens pågående granskning av sjukvården framkommer hur en ensam sjuksköterska under perioder fått besvara samtliga inkomna samtal till 112 för hela Västra Götaland. ”En total katastrof”, säger en anställd om situationen.

Tidigare i granskningen har man bland annat skrivit om hur en 89-åring blev förlamad efter att ha fått vänta i två timmar och 20 minuter och hur sjukvårdens larmcentral gjort felbedömningar och missar i samband med samtal till 112.

I Västra Götaland tog regionen över den medicinska bedömningen av ambulanslarm från SOS Alarm i april år, något som inte fungerat särskilt väl. Kostnaderna har rusat iväg, man har haft svårt att rekrytera personal och lokalerna är för små. ”SVLC klarar inte sitt uppdrag”, skriver regionens tjänstemän i handlingar som GP tagit del av.

LÄS ÄVEN: Skallskadad man dog i väntan på ambulans: ”Föll mellan stolarna”

Vid sju tillfällen under sommaren har en ensam sjuksköterska haft ansvaret för att bedöma nödsamtal i regionen. Det är personer som ringer 112 och en operatör på SOS Alarm svarar och kopplar vidare samtalet till Sjukvårdens larmcentral ifall det gäller Västra Götaland. Varje dygn kommer det in hundratals sådana samtal.

– För den personen som sitter ensam och ska ha den här stressen med samtalen, för den är det inte bra, säger en av de anställda sjuksköterskorna till tidningen.

En annan menar att den ostrukturerade arbetsmiljön gör verksamheten farlig.

LÄS ÄVEN: Kvinna blev liggande med skallskador efter cykelolycka – väntade 1 timme på ambulans

Enligt reglerna ska anställda svara inom 30 sekunder men i över hälften av fallen har sjuksköterskorna inte hunnit varpå samtalen kopplats tillbaka till SOS Alarm, där man tar extra betalt för detta – kostnader som sedan april ackumulerats till mer än sju miljoner kronor. Utöver kostnaderna innebär samtalen även att SOS Alarms arbetssituation pressas.

Längre tid för ambulans att komma fram
Sedan regionen tagit över larmsamtalen har genomsnittstiden det tar för en ambulans att komma fram ökat med en minut.

I maj var 73,7 procent av ambulansutryckningarna framme inom 20 minuter, en minskning jämfört med samma period året innan då motsvarande andel låg på 76,4 procent.

”På rätt väg”
Syftet när man tog över verksamheten var att öka säkerheten för patienterna och att sjuksköterskornas medicinska kompetens skulle göra vårdbedömningarna mer träffsäkra.

– Det är väldigt roligt att vi redan kan se goda effekter som visar att vi är på rätt väg. Med tanke på hur långt vi redan har kommit på förhållandevis kort tid, kan man med fog säga att framtidsutsikterna är goda, sa Ann-Louise Andersson, tf. chef för Sjukvårdens Larmcentral VGR, i mars.