Expressen kritiseras för ful kreddning av Samhällsnytt: ”Ett trovärdighetsmässigt självmål”

991 Shares

Vänsterliberala boulevardtabloiden Expressen får på tisdagen skarp kritik för det kontroversiella sätt på vilket man kreddar Samhällsnytt för ett grävreportage som man gör en rewrite på.

Det var på måndagen som Samhällsnytt kunde avslöja att Miljöpartiets tidigare språkrör Maria Wetterstrand har en central placering och ekonomiska intressen i ett företag som gynnas av en statlig utredning som hon själv leder. På tisdagen vidarebefordrar Expressen uppgifterna i en artikel.

Det är regel inom media att man kreddar den redaktion som var först med att publicera, i synnerhet när det gäller grävande journalistik. Expressen känner sig därför tvingade att ge Samhällsnytt kredd för avslöjandet av hur Wetterstrands sitter på dubbla stolar som statlig utredare och aktieägare.

Man gör det emellertid på ett sätt som nu möter kritik. I stället för ett sedvanligt kort tillkännagivande med ”som Samhällsnytt var först med att rapportera”, ägnar Expressen-journalisten Amanda Möller Berg en betydande del av artikeln åt att sprida hets och hat mot såväl Samhällsnytt som publikation som mot journalisten Egor Putilov som gjort grävet och skrivit artikeln om Wetterstrand.

Möller Berg skriver:

…vilket den kontroversiella hatsajten Samhällsnytt berättat.

Samhällsnytt grundades 2008 som Politiskt inkorrekt och dåvarande SD-riksdagsledamoten Kent Ekeroth samlade in pengar till sajten som kritiserades för främlingsfientligt innehåll. 2011 återuppstod Politiskt inkorrekt som sajten Avpixlat, men i dag heter den Samhällsnytt.

Författare till artikeln om Wetterstrand är pseudonymen Egor Putilov, som haft flera namn – bland annat Alexander Fridback – och som tidigare arbetat på SD:s riksdagskansli.

”Egor Putilov” är också en kontroversiell person med ett dunkelt förflutet, som pekats ut som säkerhetsrisk men som innan han avslöjades lyckades få texter publicerade i flera etablerade journalistiska medier, bland annat i Expressen.

Många kritiska
Många har reagerat på Expressens publicistiska haveri, inte minst mot bakgrund av att hets, hat och hot mot journalister beskrivs som ett stort och ökande problem i samhället och som ett hot mot journalistiken som en hörnsten i demokratin.

Tidningen Epoch Times skriver att det är ”häpnadsväckande” hur Expressen ”tar heder och ära av den källa som kom med avslöjandet utan vilket artikeln inte hade existerat”. Man slår fast att detta ”inte är normalt journalistiskt beteende” och kallar agerandet för ett ”bisarrt aktstycke” och ”ett gigantiskt trovärdighetsmässigt självmål”.

Epoch Times förklarar att Expressen genom att beskriva en källa som man använder som underlag för sin artikel som förkastlig, indirekt gör sig själv till en del av samma förment förkastliga journalistik – alternativt erkänner man att den påstått förkastliga mediekonkurrenten gör ett bättre grävande journalistiskt arbete än man själv.

Man gör också en allmän analys av hur de gamla medierna känner sig alltmer trängda av de nya uppstickarna i medielandskapet och av sin egen vikande ekonomi till följd av sjunkande relevans för konsumenterna. Expressens sätt att kredda Samhällsnytt med armbågen beskrivs som ett utslag av hur dessa gamla medier ”inte vill lyfta upp dem till status av jämlikar och på så vis erkänna deras existens”.

991 Shares

Kommentarer förhandsgranskas inte av Samhällsnytt och är inte redaktionellt material. Du är själv juridiskt ansvarig för det du skriver i kommentarsfältet.

Klicka här för att läsa våra kommentarsregler.