I andra delar av Europa håller vägarna en högre standard och vägunderhållet finansieras genom avgifter som samlas in via betalstationer. Det är något som även borde införas i Sverige, tycker Adam Danieli på Timbro.

Enligt Danieli mår Sveriges vägar inte bra, något som de flesta som kört i sommar lär ha lagt märke till, och hänvisar till länder som Frankrike, Spanien och Italien där motorvägarna ofta håller en högre standard.

LÄS ÄVEN: Trafikverket vill avstå underhållet av 2 000 mil väg

Orsaken till den svenska situationen menar han främst är hur vägnätets underhåll och investeringar organiseras medan många europeiska länder finansierar vägunderhållet genom avgifter.

Den som nyttjar en viss sträcka betalar en avgift som går direkt till att hålla vägen i skick. För den som kört bil genom Europa är betalstationerna en självklar del av resan – avgifterna samlas snabbt och enkelt in, ofta helt automatiserat.

Danieli vill se att ett liknande system införs även i Sverige där den som nyttjar de stora motorvägarna får betala en avgift som öronmärks för underhåll, upprustning och förbättringar av sträckan.

Vägavgifter är framför allt ett effektivt styrmedel. Den som utnyttjar en resurs – i detta fall vägar – får ett incitament att väga nyttan mot kostnaden. Kan man välja mellan olika färdsätt eller vägval, kommer slitaget att speglas i prislappen. De vägar som är mest värdefulla för användarna får störst finansiering – eftersom fler är beredda att betala för dem.

Enligt Danieli skulle vägavgifter också vara mer rättvisa då de som orsakar kostnader också betalar för dem. Han jämför med järnvägen där den som tagit tåget i sommar också betalat för underhållet med spåravgifter och den som flugit fått betala avgifter för att använda offentliga flygplatser. Den som kört bil menar han dock fått sitt vägunderhåll subventionerat av skattebetalarna.

Skrota fordonsskatten

Vidare menar Danieli att vägavgifter också kan möjliggöra skattesänkningar. Fordonsskatten vill han skrota då han menar att äga en bil i sig inte orsakar några samhällskostnader. Även skatten på drivmedel skulle kunna sänkas när vägslitage i stället betalas av dem som kör.

Sverige halkar efter i infrastrukturutvecklingen. Inte nog med att underhållsresurserna används ineffektivt – vi ligger även efter i att använda smarta finansieringsmodeller. Med dagens teknik skulle ett avgiftssystem vara billigt att införa och driva. Bättre vägar, rättvis finansiering och möjlighet till skattesänkningar.

Det är dags att ta steget.

Vad tycker du?