Enligt en ny rapport från Svensk Handel, som visar hur konsumtionsmönstret förändras, minskar antalet fysiska butiker i Sverige och i synnerhet i småstäder. Trots detta görs majoriteten av köpen fortfarande i fysiska butiker.
I storstäderna har antalet butiker under åren 2018-2024 minskat med elva procent. I småstäderna är nedgången ännu större, där har nästan en tredjedel av butikerna försvunnit.
– Utan handel försvinner inte bara arbetstillfällen och skatteintäkter, utan även den levande staden. Att antalet butiker minskar är oroväckande, men vi är övertygade om att trenden går att bryta. Att i ett tidigt skede inkludera handeln i frågor som rör stadsplanering är ett första steg på vägen mot en mer levande stad, säger Elisabet Elmsäter Vegsö, näringspolitisk expert på Svensk Handel.
Missa inte vårt PLUS-innehåll!
LÄS ÄVEN: Hot och våld mot butiker på rekordnivåer
I rapporten ”Handelskartan – så handlar Sverige” framgår samtidigt att majoriteten av svenskarnas handel fortsatt sker i fysiska butiker. På nationell nivå står fysisk handel för 86 procent av detaljhandelns omsättning, fördelat på stadskärnan med 14 procent, externhandeln med 33 procent och den så kallade friliggande handeln med 39 procent.
2024 var e-handelns andel 14 procent av detaljhandelns omsättning. I småstäder och storstäder handlar konsumenterna till större del, närmare 30 procent, i stadskärnan medan större kommuner har mer konsumtion i externhandeln, vilket motsvarar 46 procent.

Kommer fortsätta samexistera
– Konsumtion i Handelslandet Sverige sker, och kommer i framtiden att ske, såväl fysiskt som digitalt. E-handelns starka utveckling kommer att fortsätta, men inte nödvändigtvis på bekostnad av den fysiska handeln. Vi tror att de kommer att samexistera även fortsättningsvis, säger Maria Mikkonen, chefsekonom på Svensk Handel.
Handelskartan visar också att kommuner med både externhandel och stadskärna står för drygt två tredjedelar av hela Sveriges detaljhandelsomsättning. De här kommunerna har också haft en starkare tillväxt än riket som helhet.
– Diskussionen om att externhandel och stadskärnan tar död på varandra är överdriven. När handel planeras som en helhet, där olika handelsplatser kompletterar varandra, bidrar det både till tillväxt och trivsel. Det är en viktig insikt för framtiden både på nationell och lokal nivå, säger Elisabet Elmsäter Vegsö.






