Sedan coronapandemin tagit fart har biluthyrningen avstannat. Nu kan inte Hertz, som är ett av de största och mest anrika företagen i branschen, längre betala sina skulder. Men trots massuppsägningar i Nordamerika och konkursskyddsansökan ser den svenske vd:n ljust på framtiden.

I fredags ​​kväll lämnade hyrbilsföretaget Hertz in en konkursskyddsansökan till domstol i Delaware i USA. Detta innebär att företaget kan fortsätta att vara verksamt samtidigt som man försöker att lösa sina ekonomiska problemen genom en företagsrekonstruktion. Handlingen är ett direkt resultat av den plötsliga ekonomiska nedgång som orsakats av coronapandemin, meddelar företaget i en pressrelease.

Företaget har hyrt ut bilar i hela 102 år och överlevde 1930-talets stora depressionen, liksom andra världskriget. Sedan coronapandemin bröt ut på allvar har dock biluthyrningen nära nog stått stilla. Med en flotta på över en halv miljon bilar och 38.000 anställda växer skulderna snabbt. I slutet av mars stod företaget med skulder på nära 19 miljarder dollar.

Aktien förväntas bli värdelös

Hertz har försökt förhandla fram en lösning med med kreditgivarna och lyckades få uppskov till den 22 maj. Men där tog det stopp. Förhandlingar om ytterligare förlängning har havererat, rapporterar bland andra Financial Times. Aktien föll 7,49 procent i fredags och har totalt i år förlorat 82 procent av sitt värde. Nu förväntas aktien bli värdelös, skriver CNN.

Redan i slutet av april varnade Hertz att man riskerade konkurs. Aktieägarna informerades om att pandemin orsakat ”snabb, plötslig och dramatiskt negativ inverkan” på verksamheten, vilket lett till att företaget inte klarat av att betala sina fordringar i tid. Storägaren Carl Icahn, som äger 39% av företagets aktier sa då till New York Post att: ”Kan vi inte komma överens med kreditgivarna så står vi bankrutta”.

Verksamheten i Norden påverkas inte

Företaget har redan gjort stora nedskärningar för att motverka förlusterna. I Nordamerika har 12 000 anställda sagts upp och ytterligare 4 000 permitterats. Än så länge är det dock bara verksamheten i USA och Kanada som berörs.

I ett pressmeddelande skriver Mattias Wäne, vd för Hertz Sverige, att: ”Vår verksamhet i Norden inte påverkas av den händelseutveckling som pågår i USA”. Detta menar han beror på att Hertz affärsmodell bygger på franchiseverksamhet och att de huvudsakliga franchiserättigheterna i Sverige innehas av First Rent a Car AB, ett helägt dotterbolag till Volvo Cars. ”Vi ser att bokningsläget går åt rätt håll för kommande veckor”, skriver Wäne hoppfullt.