Sifo har på uppdrag av Apoteket Hjärtat tagit reda på hur inflationen och de högre priserna påverkat svenskarnas hygienvanor.

Dramatiskt högre priser på el, mat och drivmedel har pressat hushållsbudgeten för många. Apotek Hjärtat har kartlagt hur de ekonomiskt oroliga tiderna påverkar folks hygienvanor.

– Enligt en ny Sifo-undersökning uppger var femte svensk (17 procent) att de duschar mer sällan idag än tidigare på grund av ökad inflation och stigande priser. Siffran ökar betydligt bland kvinnor i åldern 65-79 år där fler än en av fyra (26 procent) uppger detta. Vi kan även se att var tionde svensk i åldern 30-49 år (11 procent) duschar på annan plats än hemma till följd av inflationen, säger Anna Georgiadi, apotekare och farmacispecialist.

LÄS ÄVEN: Inflationen: En halv miljon svenskar lever i fattigdom

Nästan var tionde kvinna uppger att de köper färre hygienartiklar, och en av sju har bytt ut premiumprodukter mot budgetprodukter.

– Såklart vill vi inte uppmana någon att nedprioritera sina hygienrutiner. Att hålla god hygien är viktigt för att exempelvis förhindra spridning av bakterier och virus. Samtidigt befinner sig många i ett läge idag som kräver att vi ser över våra rutiner för att göra smartare val, för både plånbok och klimat. Vad gäller exempelvis hygienartiklar behöver det inte bli allt för kostsamt att välja produkter med noggrant utvalda ingredienser som är skonsamma mot både dig och miljön, fortsätter Anna Georgiadi.

Inga avkall på mediciner

När det gäller mediciner är man dock mindre benägen att ändra på något – endast två procent uppger att man undvikit att hämta ut läkemedel.

För att spara pengar under det pressade ekonomiska läget tipsar man om den så kallade raggarduschen eller bara göra rent vissa delar av kroppen med våtservetter.

Andra metoder man förordar är kallduschar och att göra eget torrschampo.

LÄS ÄVEN: Inflationen: Fler svenskar söker mathjälp hos Stadsmissionen