Bensinpriserna fortsätter att stiga och lagom till årsskiftet kan dieseln ligga på en krona högre än i dag. På sikt tros literpriset dessutom kunna närma sig 30 kronor.

I veckan sattes nytt prisrekord på diesel med 18,62 kronor/liter. Ett av skälen sägs vara att priset på råolja gått över 80 kronor fatet. Då transportkostnaderna ökar väntas även kostnaderna på mat och andra varor att stiga.

Vid årsskiftet kommer ytterligare en höjning att ske, då på grund av politiska beslut – ökad inblandning av biodrivmedel och uppräknad koldioxidskatt. Detta förväntas öka priset med en hel krona litern. Skatten räknas upp med inflationen och ger en höjning på cirka 13 öre litern, ökad inblandning av biodrivmedel ökar dieselpriset ännu mer.

LÄS ÄVEN: Höjda priser med mer biodrivmedel i bensin och diesel

I enlighet med lagen om reduktionsplikt ska koldioxidutsläppen reduceras med 30,5 procent från nyår jämfört med de 26 procent som trädde i kraft den 1 augusti. I praktiken betyder detta att över 40 procent av dieseln måste bestå av biodrivmedel, vilket i Sverige berör HVO100.

Liksom diesel har priset på HVO100 stigit kraftigt och exklusive skatt ligger literpriset 50 procent dyrare än vanlig diesel. Och då reduktionen för E10-bensin nått den övre gränsen går det inte att blanda in mer etanol, vilket gör att företagen kompenserar med ökad inblandning i dieseln.

Då både skattehöjningen och den ökade kostnaden för biodrivmedel räknats in kan höjningen bli omkring en krona per liter vid pumpen vid nyår.

30 kronor per liter

Regeringens prognos har varit att dieseln ska stiga med 50-75 öre fram till 2030, plus skattehöjningar i takt med inflationen, vilket skulle innebära ett dieselpris på drygt 25 kronor litern år 2030. Men efter prisökningen på biodrivmedel pekar literpriset på närmare 30 kronor litern när reduktionsplikten stigit till 66 procent år 2030.

LÄS ÄVEN: Trafikverket vill ha bensinpriser på 50 kronor per liter – för att ”uppnå klimatmålen”

Johan G Andersson, vd för branschorganisationen Drivkraft Sverige, efterlyser bättre analyser.

– Vi spekulerar inte i den framtida höjningen. Reduktionsplikten, som i grunden är nödvändig och något bra, skulle behöva konsekvensutredas ordentligt. Det här påverkar konkurrenskraften för hela den svenska ekonomin när det blir dyrare för enskilda och företag med kommunikation och transporter, säger Johan G Andersson till Dagens PS.

LÄS ÄVEN: Bensinpriset rusar – närmar sig 17 kronor per liter