Foto: IKEA Press

Jul blir ”Vinterfest” i IKEA:s marknadsföring – får massiv kritik

4.8K Shares

IKEA lanserar årligen nya kollektioner inför julen. Julgranspynt, tomtar, glitter och pepparkaksformar brukar erbjudas i varuhusen under de sista månaderna varje år. Så även detta år, men nu har IKEA valt att kalla julfestligheterna någonting mindre traditionsenligt – nämligen ”vinterfest”.

Detta har fått gruppledaren för nationalistiska och konservativa Dansk Folkeparti, Peter Skaarup, att se rött – något som danska public service uppmärksammade på tisdagen.

– Jag älskar Sverige och svenskarna mycket, men den politiska korrektheten som kommer från vårt grannland börjar bli lite ansträngande. Vad säger du, ska du fira julen i december eller ha vinterfest den 24 december i år?, skrev han i ett inlägg på Facebook.

Även i Sverige har ordvalet väckt reaktioner.

Christian Mouroux, kommunikationschef på IKEA Danmark, säger att kollektionen ”Vinterfest” inte bara ska rymma julen utan ”hela säsongen”.

Tidigare, år 2001, försökte IKEA välja bort ordet jul då de inte längre ville servera jullunch eller dela ut julklappar. Då var förklaringen att förändringarna var en del av möbelavdelningens nya multikulturella företagspolitik.

Men Mouroux menar att temat inte är baserat på politisk korrekthet utan att det vilar på en mer kommersiell grund.

– Fyra gånger om året publicerar vi en samling som är bunden till årstider snarare än specifika helgdagar. Nu går vi in ​​i en säsong som kallas vinter, varför vi har skapat ett produktsortiment som vi tror borde vara aktuell under hela perioden, sade han i P1 Morgen på tisdagsmorgonen.

Men Peter Skaarup köper inte Christian Mouroux förklaring.

– Jag måste erkänna att jag har svårt att köpa förklaringen. Varför inte bara kalla det vad det är, frågade han i P1 Morgen.

4.8K Shares
Kommentarer förhandsgranskas inte av Samhällsnytt och är inte redaktionellt material. Du är själv juridiskt ansvarig för det du skriver i kommentarsfältet.

Klicka här för att läsa våra kommentarsregler.