Med hänvisning till anklagelser om att sociala medier används för att sprida så kallade fake news och manipulera väljare i en viss riktning har Twitter beslutat att förbjuda alla slags politiska annonser globalt, vilket träder i kraft mot slutet av november.

”Vi tror att räckvidden för spridning av politiska budskap bör förtjänas, inte köpas”, twittrar företagets vd Jack Dorsey.

LÄS ÄVEN: Twitter utökar censuren – förbjuder religionskritik

Medan politiska annonser, där man betalar för att visas i användares flöden, portas är partier och intressegrupper fortfarande välkomna att dela sina budskap via plattformen precis som övriga enskilda användare.

De nya reglerna träder i kraft den 22 november och man kommer att göra några få undantag för bland annat reklam som syftar till att få väljare att registrera sig för att rösta i nationer där så krävs.

LÄS ÄVEN: Twitter lanserar specialverktyg inför EU-valet – ska stoppa ”felaktiga” tweets

Direkt efter beskedet föll Twitters aktier med drygt två procent.

Från president Donald Trumps kampanj kallar man beslutet ”dumt” för plattformens aktieägare då man missar chansen till intäkter på flera miljoner dollar. Man ifrågasätter även ifall Twitter kommer att stoppa annonser från vänsterliberal media som sprider klart politiska budskap för att attackera republikaner. Beslutet menar man är ytterligare ett sätt att tysta konservativa på då man är medveten om att Trump har det mest sofistikerade onlineprogrammet någonsin.

LÄS ÄVEN: Trump kallade till sig Twitters vd – tog upp plattformens partiskhet mot konservativa