En pensionär har stoppat parkeringsavgifter på nästan 300 gator i Stockholmsförorten Bromma. ”Parkeringsavgifter ska inte användas till skatteintäkter”, förklarar Jan Söderström.

Det var år 2016 som den rödgrönrosa majoriteten med S, V, Fi och MP i Stockholm stad utökade antal områden som ska vara belagda med parkeringsavgift. Man passade samtidigt på att höja taxorna.

I februari förra året upptäckte pensionären Jan Söderström vad som infördes i hans bostadsområde Ålsten i stadsdelen Bromma i nordvästra Stockholm. Jan, som tidigare arbetat vid sektionen för trafik och infrastruktur på Sveriges kommuner och landsting samt är vikarierande professor vid Institutionen för trafikplanering på KTH, förstod att något inte stod rätt till.

LÄS ÄVEN: MP föreslår skatt på parkering vid köpcenter – vill bryta ’bilnormen’

Jan beslöt sig därför att överklaga parkeringsavgifterna för ”samtliga vägar i Bromma för vilka Stockholms trafiknämnd avser att avgiftsbelägga”.

Ingen reaktion från trafikkontoret
Till lokaltidningen Mitti förklarar Jan att han påpekat för trafikborgarråd Daniel Helldén (MP) att de nya avgifterna inte går ihop med lagstiftningen. Trots att han flaggade för problemet fick han ingen reaktion. Det var heller ingen på trafikkontoret som verkade tro att han skulle få rätt i sin kamp.

Miljöpartisten Helldén är samma trafikborgarråd som införde feministisk snöröjning, något som resulterade i hård kritik av polisen. Det är även samma person som enligt uppgifter avskedade Stockholms trafikdirektör Jonas Eliasson. Orsaken skall ha varit att Helldén var rädd för att trafikkontoret skulle ta fram fakta och utredningar som ifrågasätter genomförbarheten i de politiska förslagen som kommer från Miljöpartiet.

LÄS ÄVEN: Miljöpartiets stadsplanering får kritik på sociala medier

Överklagade
Enligt Jans tolkning av lagen får man inte ta ut parkeringsavgifter på gator där det inte förekommer parkeringsproblem. I sin överklagan hänvisar Jan till en lag från år 1957 som säger att kommuner inte får införa parkeringsavgifter för att få in mer skatteintäkter eller för att värna om miljön. Dessa parkeringsavgifter får enbart användas för att ordna trafiken på gator. Det är riksdag och regering som ska besluta om parkeringsavgifter av miljöskäl menar han.

– Parkeringsavgifter ska inte användas till skatteintäkter, förtydligar Jan.

En lång resa
Överklagan mot Stockholm stad började först hos Förvaltningsrätten som hänvisade till att det inte är deras ärende. Därefter vände sig Jan till länsstyrelsen i Stockholm. Där valde handläggarna att ge Stockholm stad rätt i sitt beslut att ta ut parkeringsavgifter.

Trots nederlagen valde Jan att inte ge upp eftersom han anser att åtgärden inte har stöd i lagen. I nästa steg tog han därför kontakt med Transportstyrelsen som till slut slog fast att Stockholm stad inte kan ta ut dessa parkeringsavgifter.

LÄS ÄVEN: Stockholms trafikdirektör avskedas av MP – för att han inte ville politisera trafikkontoret

Beslutet
Strax innan julhelgen fick han fick beskedet att Stockholm stad förbjuds av Transportstyrelsen att ta ut avgifter på 289 gator i Bromma. Därmed hade staden inget annat val än att stoppa parkeringsavgifterna.

Enligt beslutet från Transportstyrelsen har inte Stockholms stad motiverat sina avgifter tillräckligt. Man menar också att kommunen inte har övervägt andra alternativ som parkeringsskiva.

Avgifterna påverkar företagande
Trots sin överklagan mot avgifterna vill Jan poängtera att han inte är emot parkeringsavgifter. Han menar att dessa är nödvändiga bland annat vid tunnelbanestationer. Det viktiga är att avgiften grundar sig i en trafiksynpunkt.

Samtidigt uppmärksammar Jan hur vissa möjligen kritiserar hans överklagan med argumentet att det i högavlönade stadsdelar inte borde vara ett problem med parkeringsavgift. Det är inte den riktiga problematiken enligt Jan, som menar att det i slutändan påverkar företagande.

Efter att parkeringsavgifterna infördes har Jan noterat att det resulterat i en ekonomisk förlust för mindre butiker i Bromma. Istället för att välja småbutiker med avgiftsbelagd parkering förefaller många ha valt att åka till det närliggande köpcentret Bromma Blocks.

Fler områden överklagar
Nyligen kunde man läsa om fullmäktigeledamoten Lars Svärd (M) i Hägersten i södra Stockholm som också har överklagat parkeringsavgiften på 193 gator i stadsdelen. Svärd har fått besked att Transportstyrelsen ska pröva fallet.

Hyllas som hjälte
Det är inte bara i Stockholm som kommunpolitiker använder parkeringsavgifter för att öka intäkterna. Jan berättar att han har fått många positiva reaktioner på sin överklagan från människor runt om i landet.

I sociala medier hyllas han som en hjälte efter att parkeringsavgifterna tagits bort. Själv förväntar han sig att Stockholms stads trafikkontor utreder på nytt och hittar andra och nya lösningar.

– Trafikkontoret kommer nog igen med förslag om vilka gator som behöver avgifter. Man får inte ta ut avgifter bara för att tjäna pengar, förklarar Jan.