Under sportlovsveckan. när fler bilister än vanligt ger sig ut på vägarna för att ta sig till bland annat skidorter och en större andel av dessa jämfört med tidigare kör eldrivet, har bristen på laddstationer i landet blivit uppenbar för allt fler. Köerna för att ladda elbilen ringar sig på många håll i Sverige lika långa som brödköerna i ett kommunistland.

Det finns många exempel på hur den nya elbilstekniken som ska ersätta fossildrivna fordon visat sig ännu inte vara mogen uppgiften utan ha många barnsjukdomar. Kort räckvidd som bli ännu kortare i vinterkyla, extremt dyra batterier som dessutom är brandfarliga, ett miljö- och klimatavtryck som ofta är värre än den traditionella bilens, med mera.

Många elbilar – få laddstationer

Ett annat problem är den bristfälligt utbyggda infrastrukturen för att ladda elbilarna. När elbilarna nu genom skattefinansierade bonussystem och andra politiska påtryckningar ökat kraftigt i antal har det här problemet förvärrats ytterligare då utbyggnaden av laddstationer inte hållit jämna steg med den elektrifierade fordonsflottans expansion.

Tålamodet hos familjer på väg till skidorten har prövats hårt. Många har svurit eder över att man valt bort sin tidigare bensin- eller dieseldrivna bil för att bli en klimatsmart elbilsförare.

Ge bort Samnytt PLUS i julklapp! 🎄🎅

Överraska någon med en prenumeration på Samnytt Plus. Den perfekta julklappen för den som värdesätter ocensurerad journalistik.
Ge bort en prenumeration

Flera timmars väntetid på att få ladda

Väntetiden till de allt för få eluttagen kan vara flera timmar och sedan tar själva laddningen en god stund. Att hålla uttråkade barn i baksätet på gott humör under timmar av väntan är en utmaning, i synnerhet om de blir hungriga och man inte planerat för stopp av det här slaget och tagit med sig matsäck.

Kallt kan det också bli om batteriet är så urladdat att man inte vågar använda bilvärmen medan man köar. Tar strömmen slut helt blir det till att ringa efter bärgningsbil.

Antalet elbilar har fördubblats det senaste året. Pådrivande har varit ett så kallat bonus-malus-system som ekonomiskt straffar traditionella bilägare och med stora skattebidrag premierar den som byter till elbil. Politiska påverkanskampanjer syftande till att ingjuta “klimatångest” hos medborgarna har också gjort sitt till.

Kaotiskt under sportlovsveckan

Var fjärde ny bil som säljs idag är en renodlad elbil. Trots löften från ansvarigt håll har utbyggnaden av laddstationer i landet inte kunna hålla jämna steg med det ökade antalet elbilar. Det har blivit särskilt uppenbart nu under sportlovsveckan då väsentligt fler än annars ger sig ut på långfärd med bilen, långt från tätorter och genom regioner där laddstolparna lyser med sin frånvaro.

På vissa håll rapporteras att kaoset och den åtföljande irritationen kan eskalera så långt som till skilsmässoorsak i familjer där den ena maken är övertygad klimatalarmist och den andra kräver löfte om att man aldrig mer ska ta elbilen på långfärd igen.