En reklambild som Sundsvalls kommun har publicerat för att få kommuninvånarna att åka mer buss rör upp känslorna då den bara visar svenskar. Enligt genusvetaren Tomas Gunnarsson är bilden onaturlig och exkluderande.

Reklam i Sverige och västvärlden har under senare år blivit så pass politiskt korrekt att vita knappt tycks existera i reklammakarnas värld. En brittisk studie bekräftade nyligen också att svarta är överrepresenterade i reklamen.

LÄS ÄVEN: Studie: Svarta överrepresenterade i tv-reklam

I Sundsvalls kommuns kampanj har man gjort sig skyldiga till att bara ta med vita svenskar, eller ”blonda” som det heter.

”Ni har inte bara lyckats skapa veckans lektion i exkludering. Ni har dessutom levererat den minst naturliga bussbilden någonsin”, skriver fotografen, journalisten och genusvetaren Tomas Gunnarsson på sitt Instagramkonto som Sundsvalls Tidning uppmärksammar.

Sammantaget blir det lite väl mycket med 17 stycken ljushyade, anser han.

– Genom bilder visas vilka som räknas, vilka som får synas och vilka som är en del av vi:et eller avvikare från normen. I värsta fall visar en bild vilka som inte får synas alls. Den här bilden kan sända signaler om att kommunen inte speglar alla sina invånare och det är även viktigt att man undviker stereotyper, säger Gunnarsson.

Faksimil Instagram

Lovar bättring

På Sundsvalls kommun säger kommunikatör Linnea Lång att man uppskattar att frågan lyfts och berättar att bilden var en del av en fotoserie som de beställde av en extern fotograf. Bilden har arrangerats för att ge en varm och välkomnande känsla och hon understryker samtidigt att kommunen tar kritiken på allvar.

”Vår ambition är att våra kommunikationsinsatser ska spegla den mångfald och inkludering vi står för, och den här händelsen är en påminnelse om att vi behöver vara ännu mer uppmärksamma i vårt bildval framåt. Vi uppskattar att frågan lyfts, det hjälper oss att bli bättre.” skriver hon i ett mejl till ST.

Vad tycker du?

LÄS ÄVEN: Forskare: För många vita i reklam