När en kvinna med allergisk reaktion kontaktade SOS Alarm på grund av andnöd svarade operatören med att avsluta samtalet. Denne påstår sig inte ha hört kvinnans viskande rop på hjälp.

I efterhand har SOS Alarm granskat samtalet och kommit fram till att viskningen hörs. I sitt försvar hävdar larmoperatören att det var hög ljudvolym på arbetsplatsen, rapporterar SVT.

LÄS ÄVEN: Skallskadad 12-åring tvingades vänta över en timme på ambulans – SOS förstod inte GPS-koordinater

Den pressade kvinnan tvingades istället söka hjälp hos en granne. Händelsen är anmäld till Inspektionen för vård och omsorg, IVO, som riktar kritik mot SOS Alarm.

Det framgår även att kvinnan efter händelsen ska ha drabbats av en hjärtmuskelsjukdom som kräver livslång medicinering.

”Ett ansvar att förmedla hjälp till människor i nöd”
I sociala medier är det flera som har reagerat på uppgiften. En person undrar om operatörerna får någon utbildning.

LÄS ÄVEN: Ensam sjuksköterska tog hand om samtliga larmsamtal till 112 i Västra Götaland