Södersjukhuset i Stockholm. Foto: Holger Ellgaard.

Läkarens larm om kaoset på sjukhuset: ”Bli inte sjuk nu”

588 Shares

I samband med att läkaren Uffe Hylin på söndagskvällen gick av sitt arbetspass på Södersjukhuset i Stockholm beskrev han den rådande situationen i ett uppmärksammat Facebookinlägg som avslutas med rådet att inte bli sjuk nu.

Vid arbetspassets slut fanns 17 patienter som behövde läggas in och det inte fanns någon säng till, och mer än 80 stycken som väntade på akuten.

– Så dåligt som det varit det senaste året har det aldrig varit förut, säger Uffe Hylin till Expressen.

– Jag känner mig ledsen och skäms, säger en sjuksköterska på samma sjukhus.

Under perioden 5-6 januari hade Södersjukhusets tre akutmottagningar i Stockholm 644 besök, 100 fler än under samma dagar 2019.

– Hög belastning och hotad patientsäkerhet är återkommande, säger läkaren Sepehr Zanjani till DN.

Och under den gångna helgen var läget inte mycket bättre. I sitt Facebookinlägg vittnar Hylin om hur sjukhuset var helt fullt med samtliga avdelningar fullbelagda och överbelagda. Den som hade väntat längst på en vårdplats hade väntat i mer än 15 timmar.

Vidare konstaterar Hylin att situationen förändrats drastiskt sedan han började arbeta på Södersjukhuset för 22 år sen.

– Då var det tomt på akutmottagningen när man kom på morgonen. Nu kan det sitta 50 personer där – och som befunnit sig där hela natten.

Kritiken vill han inte rikta mot sjukhuset utan regionens politiker.

– Så dåligt som det varit det senaste året har det aldrig varit förut. Det har dragits ner hela tiden på vårdplatser. Vi har alltså hamnat i ett läge, då det är helt normalt att patienter sitter på akuten hela natten. Och nu ska man på Södersjukhuset göra sig av med 25 läkare, 50 undersköterskor och 25 administrativa tjänster.

Ett gott råd: Bli inte sjuk nu.

588 Shares
Kommentarer förhandsgranskas inte av Samhällsnytt och är inte redaktionellt material. Du är själv juridiskt ansvarig för det du skriver i kommentarsfältet.

Klicka här för att läsa våra kommentarsregler.