I invandrartäta Järvaområdet i Stockholm, med stadsdelarna Rinkeby-Kista och Spånga-Tensta, har hälften av 6-åringarna så dålig svenska att de riskerar misslyckas med kunskapsmålen. Det varnar Järvaområdets grundskolechef för och efterlyser fler insatser.

I Järvaområdets 13 kommunala grundskolor prioriterar man språkutveckling i samtliga ämnen och redan då eleverna börjar i förskoleklass kartläggs deras språkkunskaper för att tidigt kunna sätta in insatser. Men enligt grundskolechefen Happy Hilmarsdottir-Arenvall är situationen trots insatserna alarmerande.

– Ungefär 50 procent av eleverna har väldigt dåliga språkkunskaper i svenska språket, säger Happy Hilmarsdottir-Arenvall till SVT Nyheter.

Barnen i området bedöms språkmässigt ligga 2-3 år efter barn med svenska som modersmål.

”Skrämmande”

På Askebyskolan i Rinkeby lyckades sju av tio 6-åringar inte nå den nivå i svenska de förväntas ha då de började för ett år sen.

– Det är skrämmande tycker jag att man kommer till skolan och inte har en grundläggande kunskap. Där har vi en utmaning, säger Lars-Göran Jacobsson, rektor på Askebyskolan.

Kommer inte i kontakt med svenskan

Många av barnen är födda i Sverige och vissa är nyanlända. Anledningen till situationen tros vara att de inte kommer i kontakt med svenska på ett naturligt sätt – inte ens i förskolan där personalen inte talar svenska.

Ytterligare en faktor tros vara att färre barn i så kallat socioekonomiskt svaga områden sätts i förskola.

Högre elevpeng

Samtidigt får eleverna i Järvaområdet en betydligt högre elevpeng jämfört med andra skolor. Antalet elever är också färre per lärare jämfört med snittet i Stockholm. Men enligt Happy Hilmarsdottir-Arenvall räcker inte detta.

– Det är högkvalitativa insatser vi behöver ha i Järva.