Den blomstrande batteriindustrin är en tickande klimatbomb som skövlar regnskog och förpestar floder, och om vi fortsätter med det kommer batterier bara att vara ett nytt, innovativt sätt att skapa samma gamla utsläpp. Det menar Northvolts grundare och vd Peter Carlsson.

I den så kallade gröna omställningen där allt ska elektrifieras för att rädda mänskligheten från den påstådda klimatkrisen och den annalkande undergången är batterier centralt, men enligt Peter Carlsson är en stor del av batteriindustrin lika klimatförstörande som den gamla industrin.

I en gästkrönika i The Economist, som Carup uppmärksammar, pekar han särskilt ut kinesiska företag som CATL, BYD och Eve.

”Koldioxidavtrycket för kinesiska batterier är oroande stort: någonstans mellan 100 och 130 kilo koldioxid per kilowattimme. Det betyder att den globala batteriindustrin är på väg att skapa ett årligt koldioxidavtryck som är ungefär hälften så stort som Tysklands. Om vi fortsätter med det kommer batterier bara att vara ett nytt, innovativt sätt att skapa samma gamla utsläpp.”

LÄS ÄVEN: Skaffade elbil – varnar andra att inte göra om samma misstag

Carlsson hänvisar till att regnskog skövlats och floder förpestats vid byggen av nickelförsörjningskedjor i Indonesien i regi av av kinesiska företag.

”För att ta ett exempel gör kinesiska företag för närvarande stora investeringar i Indonesien och skapar världens snabbast växande nickelförsörjningskedja. Regnskog har avverkats för att bygga stora dagbrott, med dieselgeneratorer som energikälla och för att kassera avfallsprodukter, såsom syror och mycket förorenat vatten, i floder och hav. Naturligtvis ger det lågpris nickel och billiga batterier, men till vilken total kostnad?”, skriver Peter Carlsson.

Sverige förebilden

Vidare menar han att miljövänliga och klimatsmarta batterisatsningar är möjliga och att Northvolt är en del av denna lösning.

Batterifabriker bör enligt Carlsson byggas där det finns klimatneutral energi, som i Sverige, medan industrin måste börja bygga cirkulära flöden där alla skadade och uttjänta batterier kan återvinnas till material för nya batterier.

För det tredje vill han se mer arbete med batteriteknik då bland annat snabbare laddning står högt på biltillverkarnas önskelistor.

LÄS ÄVEN: Notan för att laga batteriet i elbilen blev en chock