Företaget Mathem drog tillbaka en annons med en kvinna i slöja. Nu reagerar många muslimer på företagets annonsstopp – och uppmanar till bojkott.

Det var förra veckan som e-handelsföretaget Mathem lanserade en annons med en kvinna i slöja med ”Smaka på friheten” som slogan.

Faksimil

Annonsen skapade snabbt starka reaktioner i sociala medier. Inte minst mot bakgrund av de protester som skakat Iran de senaste veckorna där kvinnor bränner sina slöjor i protest mot landets slöjtvång.

LÄS MER: Fortsatta protester i Iran – kvinnor bränner slöjor

En av de tongivande röster som reagerat mot Mathemreklamen är Faw Azzat, ambassadör för Riksorganisationen GAPF (Glöm aldrig Pela och Fadime) som arbetar mot hedersrelaterat våld och förtryck.

Reklam stoppas

Med anledning av reaktionerna och händelserna i Iran beslutade Mathem under måndagen att stoppa reklamen med den beslöjade kvinnan.

”Mathem tar avstånd från all form av förtryck. Vi finns till för alla människor i samhället. Reklamen som figurerar producerades för flera månader sedan. På grund av vad som händer just nu i Iran förstår vi dock att den kan uppfattas som tondöv, och kommer därför att ta ner den”, skrev företaget i ett uttalande.

Muslimsk motreaktion

Men att Mathem stoppar annonsen med den beslöjade kvinnan väcker motreaktioner från i synnerhet muslimer. Många skriver arga inlägg på Facebook, Instagram och andra sociala medier.

”Aldrig mer mathem=SD fy på er!” skriver en muslimsk man på Facebook. ”Förstå syftet med hijab och förstå att det inte innebär förtryck. Kampen i Iran har inget med beslöjade kvinnor i Sverige att göra”, skriver en socialdemokratisk kvinna på Instagram i en populär kommentar. Många har taggat sina inlägg med #bojkottamathem.

En del av dem som är mer aktiva i kampanjen mot Mathem är i sina sociala medier öppna med sitt stöd till den iranska regimen. Bland annat en man som, med anledning av protesterna i Iran, postar uttalanden från Irans högste ledare Ali Khamenei.