Foto: Holger Ellgaard / CC BY-SA.

Mediernas annonsintäkter i fritt fall under pandemin

42 Shares

Den redan krisande mediebranschens annonsintäkter faller nu än snabbare på grund av coronaviruset. På många mediehus och tidningar permitteras nu anställda.

I början av februari skrev Samhällsnytt om miljontappet i annonsintäkter för de gamla medierna. Exempelvis fick Aftonbladet under 2019 ett dramatiskt tapp i sin annonsförsäljning på 20 procent jämfört med året innan.

LÄS ÄVEN: Miljontapp i annonsintäkter för gamla medier – sociala medier trumfar

Nu är det coronaviruset som orsakar nästa smäll. Enligt en enkätundersökning som branschorganisationen TU – Medier i Sverige har gjort kan flera svenska mediehus förlora uppåt 50 procent av sina annonsintäkter.

– Så stora intäktstapp kommer att få allvarliga konsekvenser för mediehusen och deras möjligheter att bevaka pandemins effekter, säger Jan Fager, tf vd TU, i ett pressmeddelande.

Permitteringar

En av de tidningar som drabbats är Dagens Nyheter där det nu pågår förhandlingar om permitteringar på tre månader. Ifall dessa genomförs kan DN:s arbetsstyrka minska med motsvarande 40 journalister.

Bonnier News, där DN ingår, har tappat annonsintäkter på 20-30 procent under sista halvan av mars och tidningens hela arbetsstyrka föreslås gå ned 20 procent i arbetstid.

– Det blir utan tvekan en innehållsminskning på de flesta av tidningens avdelningar, säger Anders Forsström, fackordförande på Dagens Nyheter till Dagens Media.

– Men vi måste göra det av ekonomiska skäl.

Även på andra håll planeras permitteringar att genomföras – bland annat på Direktpress och Mittmedia.

42 Shares
Kommentarer förhandsgranskas inte av Samhällsnytt och är inte redaktionellt material. Du är själv juridiskt ansvarig för det du skriver i kommentarsfältet.

Klicka här för att läsa våra kommentarsregler.