Miljöforskaren och författaren Björn Forsberg ser tydliga problem med flygbranschens miljöomställning. I en närliggande framtid blir flygresor endast tillgängliga för en rik elit medan vi andra får vrida klockan tillbaka hundra år, menar han.

Hela 96 procent av världens alla transporter drivs idag med fossil energi. Vilka blir följderna av att återvända till en fossilfri värld? Den frågan har miljöforskaren och författaren Björn Forsberg sökt svar på i arbetet med sin nya bok ”Fartrusiga” med underrubriken ”Om en gränslöst massmobil tid och vår fossilfria morgondag”.

I Sverige ska transporter enligt politiska beslut vara fossiloberoende redan år 2030, om knappt tio år. 

– Politikerna vill få oss att tro att fossil energi enkelt kan ersättas av något annat så att vi kan fortsätta att resa lika mycket som vi är vana vid, säger Forsberg till VK.

Så enkelt är det dock inte. Vår globalt mobila livsstil kommer snart vara ett minne blott, varnar han. ”Sanningen är att vi inte kommer kunna upprätthålla någonting ens i närheten av den mobilitet vi vant oss vid på fossilfri väg”, skriver Forsberg i SvD.

LÄS ÄVEN: Regeringen kasserar miljontals utsläppsenheter: ”Vi har ett moraliskt ansvar”

Biodrivmedel 500 procent dyrare än flygfotogen

Flygtrafiken kommer att minska radikalt, menar han. Utan fossila bränslen har vanligt folk inte längre råd att flyga. Priserna blir helt enkelt för höga.

Den enskilt största kostnaden för flyget är redan idag bränslekostnaden. Att övergå till biodrivmedel för flygplan ökar kostnaden med nära 500 procent, förklarar Forsberg i en intervju med SVT. Han beskriver biodrivet flyg som ett nisch-flyg för en väldigt kapitalstark elit.

– Lågprisflyg kan man bara glömma, säger han.

LÄS ÄVEN: Regeringen ska stoppa svenskars utsläpp utomlands – dyrare flyg att vänta

Flygtrafik som på 1920-talet

”Att elektrifiera konventionellt trafikflyg är helt enkelt uteslutet”, skriver Forsberg i SvD, bland annat för att det krävs 20–30 kilo batteri för att ersätta 1 liter flygbränsle.

Med eldrivna flygplan kommer trafikflyget tvingas tillbaka till samma förhållanden som rådde på 1920-talet. Batteriets tyngd och dess begränsade kapacitet gör att man endast kan färdas korta sträckor och med väldigt få passagerare ombord. Även detta gör att priserna kommer att skjuta i höjden.

– Det ser väldigt mörkt ut att ställa om dagens flyg till fossilfritt, konstaterar Forsberg.