På tisdagen började upphandlingen av Stockholms tunnelbana. Jätteaffären är värd tiotals miljarder kronor och avgör vilket företag som från 2025 får driva tunnelbanan. Flera försvarspolitiker kräver nu att företagen som deltar i processen utsätts för en omfattande säkerhetsgranskning. Man varnar samtidigt för att främmande stater kan komma över känslig information, kartlägga medborgare och förbereda sabotage.

Upphandlingsprocessen väntas ta omkring två och ett halvt år och är värd 40-50 miljarder kronor under elva år. Enligt Kristoffer Tamsons (M), trafikregionråd i Region Stockholm, är det ett väldigt eftertraktat kontrakt med många stora tunga aktörer.

I riksdagens försvarsutskott kräver samtidigt flera politiker samma slags kontroll som när det gäller mobilnäten innan kontraktet eventuellt går till ett utländskt bolag. Nyligen utestängdes kinesiska telekombolaget Huawei från att leverera utrustning till de nya 5G-näten.

Kinesiska staten

Framför allt är det Hongkongbaserade MTR som väcker farhågor. Bolaget driver tunnelbanan sedan 2009 och hoppas nu på ett nytt avtal. Politikerna pekar på att den kinesiska regeringen skärpt kontrollen över Hongkong och den underrättelselag som tvingar kinesiska medborgare och företag att hjälpa landets säkerhetstjänst.

– Efter det som Kina gjort i Hongkong måste man betrakta MTR som ett bolag som helt och hållet måste gå den kinesiska statens ärenden. Då har vi en skyldighet att göra något, säger Mikael Oscarsson (KD) som sitter i riksdagens försvarsutskott till SvD.

Man påpekar samtidigt att granskningen måste skärpas i samtliga fall där utländska företag på något sätt vill driva känslig infrastruktur som hamnar, flygplatser, järnväg och tunnelbana och inte bara MTR och Kina.

– Alla företag ska behandlas lika. Men vi måste vara ytterst försiktiga när det handlar om en diktatur som är ute på marknaden, säger Roger Richthoff (SD), även han i försvarsutskottet.

Förbereda sabotage

Enligt Allan Widman, försvarspolitisk talesperson för Liberalerna, kan företaget som driver verksamheten samla in information om enskilda personers resemönster och i yttersta fall förbereda sabotage och liknande. ”Man kan i dag inte utesluta någonting”, säger han.

Ett lagförslag om skärpta regler vid upphandlingar har lämnats över till riksdagen som man hoppas ska träda i kraft den 1 december. Men Oscarsson vill att man hittar ett sätt att påskynda lagstiftningen så chansen till säkerhetsprövning av huvudstadens tunnelbanetrafik inte missas. Han menar att man inte kan utsätta medborgarna för risker då man ser hur kinesiska företag tar över alltmer av Sveriges infrastruktur.

I praktiska termer innebär det ytterligare en utökning av Säkerhetspolisens befogenheter – som förutom allt annat nu ska även bestämma vilka företag som ska få driften av Stockholms tunnelbana. Tidigare har liknande process resulterat i att kinesiska Huawei stängdes av från svenska marknaden – vilket i sin tur kan leda till negativa konsekvenser för svenska Ericsson på den stora kinesiska marknaden.